Berlingske Business

ALK mister overraskende amerikansk partner

cc
ALK har udviklet vacciner mod allergier som græs og såkaldt ragweed. De er på markedet i blandt andet USA og Europa. I Europa står ALK selv for salget, men havde udliciteret det til MSD, Merck, i USA. Foto:

Producenten af allergivacciner ALK's partner i USA, MSD, har droppet at sælge selskabets vacciner.

ALK må overraskende overtage rettighederne til sine allergivacciner i USA, efter at partneren MSD har droppet at fortsætte med at sælge dem.

Det oplyser selskabets i en fondsbørsmeddelelse. USA og Nordamerika er et vigtigt marked for ALK, der forsøger at etablere et milliardmarked.

- Tidspunk­tet for denne beslutning er uventet. Men vi kan forstå, at MSD's beslutning er truffet på baggrund af en prioritering af ressourcer. Vi er fortsat overbeviste om, at Nord­amerika er en vigtig mulighed for ALK.

- Salgsudviklingen i de seneste to år har været dårligere end forventet. Det er vores opfattelse, at succes i Nordamerika sandsynligvis vil følge det samme mønster, som vi har set i Europa, hvor vi nu ser en vedvarende vækst oven på en langsom start, skriver fungerende administrerende direktør Steen Riisgaard i en fondsbørsmeddelelse.

dd

ALK har udviklet vacciner mod allergier som græs og såkaldt ragweed. De er på markedet i blandt andet USA og Europa. I Europa står ALK selv for salget, men havde udliciteret det til MSD, Merck, i USA.

Det skete, da det amerikanske marked er ekstremt omkostningstungt at fungere i, og derfor havde ALK brug for en stor partner.

- Vi vil nu nøje overveje, hvilken ny strategi for Nordamerika, der vil give den bedste langsigtede værdiskabelse for ALK. Vi skal sikre, at vi har det rigtige miks af marketing-kompetencer og fokus, så vi kan overkomme de barrierer, der nu er i markederne, skriver Steen Riisgaard i meddelelsen.

Allergimedicin

Indtil videre er salget af vaccinerne i USA ikke gået særligt godt. ALK solgte for 49 millioner kroner i USA i første halvår, og en stor del af det tal var en engangsbetaling.

ALK omsatte i 2015 samlet for 2,6 milliarder kroner over gav et overskud på 344 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen