Berlingske Business
13:02Tysk storbank vender tommelfingeren ned til ISS

ALK-Abelló: Store muligheder når vi tør gentænke os selv

Laundromat
Arkivfoto: Det fortæller Carsten Hellmann, administrerende direktør i ALK-Abelló, efter offentliggørelsen af den nye strategiplan. Foto:

Den nye strategiplan skal over en årrække være med til at løfte medicinalselskabet ALK-Abelló fra at være en snæver immunterapivirksomhed til at være en allergivirksomhed i forbrugernes bevidsthed.

Det fortæller Carsten Hellmann, administrerende direktør i ALK-Abelló, efter offentliggørelsen af den nye strategiplan.

»Mulighederne er meget store, hvis vi tør gentænke os selv. Vi vil gerne være allergifirmaet, og den gode nyhed er, at der i dag ikke er nogle store farmaselskaber, som beskæftiger sig inden for det område.«

»De har alle trukket sig lidt og har næsten kun generiske produkter. Og der er ikke nogen, der investerer i det,« siger han til Ritzau Finans.

EU-Parlament er klar til forhandling af nyt asylsystem

GÅR I DIALOG MED PATIENTER OG LÆGER

En del af strategien går ud på, at ALK-Abelló i højere grad skal gå i dialog med allergipatienterne tidligere i forløbet, at de skal tilbyde kunderne mere hjælp gennem eksempelvis digitale platforme.

Samtidig indebærer strategien også, at selskabet arbejder tættere sammen med allergilægerne, så de i højere grad vil benytte virksomhedens produkter.

»Det er ikke nok bare at tro, at man skal presse produkterne ned i halsen på folk. Vi skal også hjælpe patienter til en bedre behandling. Ved at brede vingerne lidt ud har vi kæmpe muligheder. Det kræver, at vi går ind og skærer til, organiserer os anderledes og investerer nu,« siger Carsten Hellmann.

Laundromat

Den nye strategi, som selskabet har annonceret mandag morgen, består af fire elementer, hvor det ene er en investering på cirka 1 mia. kr. over en treårig perioden for at »lykkes« i Nordamerika.

Det andet element er en færdiggørelse af selskabets tabletportefølje for alle relevante aldersgrupper, mens tredje element omfatter digitale patientrettede aktiviteter og nye forretningsområder, mens fjerde og sidste element handler om en prioritering af ALK-Abellós ressourcer.

»Vi har ikke nogen patent cliff på vores produkter. Det betyder, at priserne ikke pludselig falder, fordi der kommer kopier på markedet. Derfor kan det godt betale sig for os at give den fuld skrald og at få den her pipeline gjort færdig og at komme ind i astmasegmentet. Der er ikke nogen konkurrenter, der er i hælene på os,« siger Carsten Hellmann.

Laundromat

HIVER PLASTRET AF I 2018

I forhold til resultatforventningerne er vurderingen fra selskabet, at omsætningen i 2018 vil blive lidt lavere end i 2017.

Høj vækst i tabletsalget vil blive modsvaret af forventede prisnedsættelser i Sydeuropa og konsekvenserne af kapacitetsbegrænsninger i produktionen som følge af opgraderinger af ældre produkter og produktionsprocesser samt af væsentlige produktrationaliseringer.

»I 2018 hiver vi plastret af, og det koster noget omsætning. Derfor vil vi ikke rigtigt vokse. Forretningen går rigtig godt, men vi laver nogle strukturelle tiltag, der vil dæmpe omsætningen, mens vi investerer,« siger direktøren og fortæller, at selskabet vil tage nogle mindre produkter ud af produktionen.

Til BT - ALK-Abello

Efter 2018 venter ALK at kunne levere en organisk omsætningsvækst på 10 pct. eller mere om året, og senere også indtjening på brancheniveau.

Vækstprognosen bygger på en antagelse om et minimumssalg af tabletter i Nordamerika og antager intet bidrag fra nye forretningsområder.

»Vi opererer også med upsides, men i stedet for at lægge alle de upsides ind og så bare lukke øjnene, kører vi den benhårdt på den her måde. Vi vil være transparente og vise, hvad vi gør. Og så håber vi på, at der kommer nogle upsides ved siden af,« siger han.

FINANSIERING AFHÆNGER AF AKTIVITET

Selskabet har endnu ikke taget den endelig beslutning om, hvordan planen skal finansieres, men ifølge den administrerende direktør er det ikke et problem at finde pengene. Hvordan det tilrettelægges afhænger af resultaterne, og hvilke aktiviteter det er nødvendigt at få gennemført.

»Vi har masser af finansieringsmuligheder herunder bankfaciliteter, en stærk ejer, og vi tjener også penge. Det er klart, at vi løbende vil kigge på, hvordan vi bedst muligt finansierer de aktiviteter, vi vil have. Det er en løbende diskussion. Det kommer an på, hvordan det går,« siger Carsten Hellmann.

Han afviser at kommentere det fremtidige udbytte i forbindelse med planen og henviser til bestyrelsen. I meddelelsen fremgår det, at udbyttet er midlertidigt annulleret.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen