Berlingske Business

ALK-Abelló når rekordresultat efter problemer hos rival

alk
ARKIVFOTO Foto:

Store problemer hos en stor konkurrent sikrede allergiselskabet ALK-Abelló massiv fremgang i 2016, hvor både salget og indtjeningen gik markant frem.

Der har de seneste år været store problemer hos ALK-Abellós store franske konkurrent Stallergenes Greer, der i en længere periode var ramt af produktionsstop i Frankrig, og selv om det nu er blevet løst, fortsætter det med at sikre et højere salg af allergivacciner til ALK.

Omsætningen i 2016 steg med i underkanten af 500 mio. kr. til 3005 mio. kr., mens driftsoverskuddet før skat og renter steg med knap 200 mio. kr. til 479 mio. kr.

23BUSPix-Christoph-Franz-fr.jpg

Resultaterne er det bedste resultatet nogensinde, og problemerne hos Stallergenes har samtidig betydet, at ALK's markedsandel på globalt plan er steget til 40 pct. fra 33 pct.

For 2017 venter ALK-Abelló tilbagegang: Omsætning forventes på mellem 2,8 og 3,0 mia. kr., og der spås et rapporteret driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, på cirka 300 mio. kr.

Resultatet i 2017 vil være påvirket af, at ALK har afsat omkring 300 mio. kr. ekstra til en række vækstinitiativer.

Den underliggende driftsindtjening ventes dermed at være på niveau med 2015, altså før Stallergenes fik produktionsproblemer.

alk

Vækstinitiativerne omfatter blandt andet opbygning i Nordamerika og ekspansion i Europa og på de internationale markeder samt udrulning af husstøvmidetabletten Acarizax samt en styrkelse af forskning og udvikling samt robustheden i produktionen.

ALK øger desuden investeringerne i produktionskapacitet med 150-200 mio. kr.

riisgaard

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen