Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Zlatan og Volvo viser reklamernes nye virkelighed

30BBMreklamer-made-by-swede.jpg
Overskrift
Med forførende storslåede billeder iscenesættes fodboldspilleren Zlatan Ibrahimović til at være gjort af svensk natur og friluftsliv ligesom den Volvo stationcar, han benytter i filmen.
30BBMYoutube.jpg
Overskrift

Reklamebranchen har både i Danmark og globalt oplevet voldsomme omlægninger. Print- og TV-reklamer er på retur, mens digital annoncering boomer. Volvo og Zlatan viser vejen med ny kampagne.

Et godt eksempel på, hvordan reklamefortællinger i dag lever på flere platforme og flere kanaler, er den svenske reklamefilm »Made by Sweden«, som Volvo fik produceret hos bureauet Forsman & Bodenfors med fodboldstjernen Zlatan Ibrahimović. Den blev lanceret i januar 2014.

30BBMreklamer6.jpg

Med forførende storslåede billeder iscenesatte bureauet verdens bedste Ibrahimović til at være gjort af svensk natur og friluftsliv ligesom den Volvo stationcar, han benytter i filmen.

Der skabes en ny nationalfiktion med Zlatans fremsigelse af teksten til Sveriges nationalsang »Du gamla, du fria«.

Imens traverserer fodboldstjernen med et stålsat blik bjerge, skove og isdækkede søer til lyden af melankolsk blå elektronica. Der krydsklippes med hyggelige stunder med konen og børnene og afgørende sekunder på stadion.

Til sidst står Zlatan ansigt til ansigt med en kronhjort, som han, som det gode menneske, han er, ikke skyder.

Under de storslåede vinterlækre billeder af muskler og vejrbestandighed handler Volvos reklame om den globalisering, der har ramt det svenskeste af alt. Volvo blev solgt til kinesiske Geely og er ikke længere svenskejet.

Whitaker

Hvordan overlever brandet det?

Ved at påpege, at bilen stadig er udviklet og produceret i Sverige – made by Sweden, ligesom Zlatan Ibrahimović, der er af serbisk og bosnisk oprindelse og ikke er opvokset ude i de dybe svenske skove med riffel på skuldrene, men inde i indvandrerghettoen Rosengård i Malmø med fodboldstøvler på fødderne.

Filmen blev vist på svensk TV4 en fredag aften klokken 21. Den blev lanceret som en filmpremiere med annoncer i dagbladene og trailere i TV. Så rigtigt mange svenskere sad klar foran fjernsynet. Den første uge havde 60 procent af alle svenskere set filmen på YouTube, og alle udenlandske medier fortalte om reklamefilmen.

Zlatan Ibrahimovićs medvirken i kampagnen har boostet salget af Volvoer og skaffet 1.300 nye job i Sverige, vurderede Volvo i november sidste år.

xx

»En stor del af væksten kommer fra vores XC -modeller, som er de biler, vi har markedsført med kampagnen. Så det er klart, at der er et link. I Sverige har det haft en meget positiv effekt for bilsalget. Der er sket en stigning på 18 procent i løbet af de første ni måneder,«sagde Volvo-talsmand Stefan Elfström til Aftonbladet i november.

Volvo forventede desuden, at selskabet ville slå sin salgsrekord i 2014 med omkring 470.000 solgte biler. Ifølge Aftonbladet steg salget af Volvo-biler sidste år med omkring 10 procent i Europa og hele 35 procent i Kina. Succesen tilskrev Volvo den virale kampagne.

Bureauet bag Volvos Made by Sweden-film har i januar 2015 lavet en opfølger uden Zlatan. Han er afløst af en håndfuld andre kendte svenskere: Hiphop-musikerenJason »Timbuktu« Diakité, idrætskvinden Emma Green, hockeylegenden Börje Salming, sangeren Oskar Linnros og designeren Carin Wester. Den nye film »Vintersaga« indgår også i Made by Sweden-konceptet og viser storslået natur i en hyldest til den svenske vinters kulde, mørke, blæst og regn.

30BBMreklamer6.jpg

xx

Whitaker

Lufthavns overvågning

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen