Berlingske Business

YouTubere løfter legetøjs-salg

ALPHABET-YOUTUBE/SUBCRIPTION
Foto:

I hænderne på danske YouTube-stjerner bragede et farvestrålende stykke plastiklegetøj, der kan skyde skumpile over 27 meter væk, igennem på de sociale medier. Salget fulgte med i butikkerne, hvor det steg til indeks 300.

Hen over sommeren eksperimenterede en af verdens største legetøjsproducenter, Hasbro, med brand entertainment på YouTube herhjemme, og resultatet var slet ikke så ringe endda.

Det hele begyndte, da legetøjsfirmaet indgik en aftale om at blive sponsor på #GGfestival, der er en gamingfestival, som afholdes af YouTube-kollektivet Gonzo Media.

The logo of Dentsu Co. is seen at the entrance of the company he

Det skete for at promovere Nerf-produktserien. Farvestrålende, skydende legetøj, der sikkert står på mange drenges ønskesedler her til jul.

Hasbro sammensatte i samarbejde med Gonzo en kampagne, som inddrog YouTube-videoer, unboxinger (en meget populær ting på YouTube, som ofte er kombineret med lanceringen af et nyt produkt), meet-ups med populære YouTubere og en specialdesignet Nerf Arena. Det skriver Markedsføring.dk.

Kampagnen bestod altså af en kombination af offline og online indhold:

1: Unboxinger og hype fra YouTuberne, herunder konkurrencer og social aktivering på Facebook og Instagram

2: Nerf-tilstedeværelse på #GGfestival og kampe mellem fans og YouTubere

3: POV-videoer med YouTuberne fra Nerf Arena på #GGfestival

Bred målgruppe

Med #GGfestival i centrum var det muligt at nå ud til en meget stor målgruppe både på de sociale medier og på YouTube.

Gonzos danske YouTubere har sammenlagt 723.000 abonnenter og over otte mio. visninger af deres videoer om måneden. Kampagnen blev styret af Morten Simonsen, Nordic Brand Manager hos Hasbro.

- Jeg er meget begejstret for samarbejdet med Gonzo Media. Ikke alene er de utroligt kreative, men matchet mellem vores Nerf-brand og de udvalgte YouTubere og deres følgere var lige i øjet. Jeg har desuden sat stor pris på deres evne til at eksekvere vores fælles planer til punkt og prikke med et minimum af indsats fra min side, siger han.

Festivalen havde også et organisk reach, da en række gæste-YouTubere også lavede videoer derfra, hvoraf flere specifikt indeholdt Nerf-relateret materiale.

snoop

Salget steg til indeks 300

Kampagnen blev mødt med meget positiv respons fra brugerne på de sociale medier, der opfattede unboxingerne og videoerne fra Nerf Arena som et naturligt led i YouTubernes indhold.

- Vores job, ud over det kreative, er, at sørge for at producere indhold, der kulturelt og antropologisk passer på YouTube. Når det gøres rigtigt, bliver indholdet en naturlig del af YouTube, der begejstrer YouTubernes fans, siger adm. direktør i Gonzo, Martin Wiinholt.

Seks måneder efter kampagnen har unboxing-videoerne alene opnået over 470.000 visninger, men vigtigst af alt steg Hasbros salg af de farvestrålende Nerf-legetøjsskydere samlet til indeks 300 i ugerne efter kampagnen.

Se en video om løjerne på #GGfestival herunder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen