Berlingske Business

Voice og NOVA FM overtræder loven

pix-radio
Foto:

To store radiostationer oplyser ikke i æteren, at de modtager betaling for at bringe visse udsendelser, og dermed bryder de tv- og radioloven, mener jurister. Ejeren, SBS Media, erkender den manglende oplysning.

Det er et brud på tv- og radioloven, når radiostationerne The Voice og NOVA FM undlader at informere deres lyttere om, at nogle programmer, der bliver sendt, er sponserede. Det skriver Dagbladet Information, som har talt med en række jurister.

- Det er hævet over enhver tvivl, at SBS Media overtræder loven. De har modtaget penge til finansiering af deres udgifter i forbindelse med programmet. Det er en sponsering, og sponseringer skal offentliggøres før eller efter programmet, siger Søren Sandfeld Jakobsen, som er professor i medieret ved Copenhagen Business School, til Information.

Samme melding kommer fra mediejurist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen, som mener, at overtrædelsen er »klokkeklar«.

- SBS Media har modtaget betaling for programmet, dermed er der tale om sponsering, og derfor er kravet i radio- og tv-loven ikke overholdt, siger han til Information.

I fire år har stationerne bragt programmet »Kina Ekspressen« hver søndag om kinesisk kultur. Det er ifølge Information produceret af en finskbaseret medieorganisation, som bliver set efter i krogene af den statsejede kinesiske radiostation China Radio International, som betaler SBS Media for at sende programmet.

Hos SBS kalder informationschef Jesper Jürgensen udsendelsen et »sponseret kulturformidlingsprogram«, og han undskylder for, at det ikke har været tydeligt, at medieorganisationen fik betaling for det.

- Det beklager vi, og det kommer vi til at rette op på, siger han til Information.

Dog understreger han, at programmet på søndag og de kommende søndage fortsat vil blive sendt i æteren.Radio- og tv-nævnet skal i slutningen af januar tage stilling til, om det vil tage sagen op.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen