Berlingske Business

Virksomheder vil skanne vore hjerner

Virksomheder vil skanne vore hjerner - 1
Danske virksomheder skræddersyr deres nye produkter og reklamer efter forbrugernes hjerner. Foto:

Danske virksomheder skræddersyr deres nye produkter og reklamer efter forbrugernes hjerner. Til foråret vil de første reklamefilm, som er redigeret efter hjerneskanninger af testpersoner, løbe hen over de hjemlige tv-skærme, skriver Politiken lørdag.

Neuromarketing-bureauet Mindmetic har udviklet en såkaldt emotionsdetektor, der på millisekundniveau kan sandsynliggøre, hvordan forbrugerne følelsesmæssigt vil reagere på sekvenserne.

Med analysen i hånden kan afsenderne tilpasse reklamebudskabet, så det bedst rammer deres målgruppe.

»Når vi spørger folk i fokusgrupper, ved vi, at de opfinder historier. Men med denne teknik kan vi måle modtagernes følelsesmæssige reaktion, når de ser noget, de kan lide eller ikke lide. Mønstrene gør, at vi med 75 procents nøjagtighed kan konkludere, hvordan en reklamefilm vil blive modtaget«, siger Birger Jan Olsen til Politiken.

Han er bestyrelsesformand for Mindmetic, der arbejder tæt sammen med analysebureauet Catinét.

Den nye teknologi vil også blive anvendt til at forudsige, hvordan forbrugerne vil tage imod nye varer.

Nordic Living, der eksporterer Jette Frölichs design til 10 markeder rundt om i verden, går i februar i gang med at emotionsteste 100-125 nye produkter.

Virksomhedens administrerende direktør er ikke i tvivl om, at virksomheden vil spare store penge og tjene endnu flere ved at optimere produktplanlægningen og markedsføringen.

»Vi mister rigtig mange penge på at producere og markedsføre nogle produkter, som folk ikke vil have. Hvis vi, inden produktionen går i gang, kan finde ud af, om forbrugerne er positive eller negative, så sparer vi alle de fejlkøb, som vi naturligvis laver«, siger Morten Clausen til Politiken.

I første omgang skal produkterne emotionstestes i Danmark, USA, Australien og Japan.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen