Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Vidste du at køleskabsmagneter kan tale?

magneter

Køleskabsmagneter har i Martin Lindstrøms univers deres helt egen kulturhistorie. I alle lande udtrykker de en form for håb og flugt fra hverdagens trummerum, men også måden, de sættes op på køleskabene, sender nogle klare signaler. I Saudi-Arabien sidder de højt. I Sibirien lavt, så de kan bruges som legetøj, for der er mangel på legetøj. Det er der ikke i Saudi-Arabien.

Men at de ligefrem skulle danne grundlag for et kommercielt website i Rusland, havde de færrest nok drømt om, men netop køleskabsmagneterne i Sibirien var med til at løse en ellers umulig opgave for Martin Lindstrøm.

Han var blevet ringet op af en russisk forretningsmand, der ville skabe en ny virksomhed. Han havde ingen idé om, hvad forretningen skulle bestå af, men den skulle skabe en indtjening på en milliard dollar om året. Martin Lindstrøm og et par assistenter rejste Rusland tyndt, besøgte otte tidszoner og en lang række byer i den fjerneste og koldeste Sibirien for at finde nøglen til den forretningsidé, han skulle præsentere for den russiske forretningsmand.

Martin Lindstrøm

Efter at have noteret et hav af iagttagelser, fra overdreven brug af rød læbestift til mangel på spejle, blev køleskabsmagneter det afgørende signal. I de russiske hjem sætter moren den første magnet, dernæst manden og til sidst børnene. Magneterne sendte et signal om, at moren er hjemmets omdrejningspunkt, men også at hun er isoleret, ensom og venneløs. Magneterne udtrykte en oase for kvindernes udlængsel, drømme og håb. Mændenes oase var arbejde og alkohol.

Når snakken faldt på brugen af rød læbestift og magneternes betydning, fik Martin Lindstrøm en enslydende fortælling om kvinder, der savnede et fællesskab med andre mødre. Dermed blev ideen om et enormt website født. Det skulle skabes af mødre til mødre. Navnet blev Mamagazin, som på russisk betyder »Mødrenes butik«.

kylling

Ud over at være en omfattende e-butik blev sitet omdrejningspunkt for landsdækkende familiefestivaler. Indtil det tidspunkt, hvor sitet blev ramt af EUs importsanktioner i 2015, var Mamagazin og følge-forretningerne det hurtigst voksende kommercielle website i Rusland med 500 ansatte.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen