Berlingske Business

Vestager i opgør med Hollywood-giganter

Onsdag d. 30 april 2012 holder Økonomi- og Indenrigsminister Ma
Foto:

EU med konkurrencekommissær Margrethe Vestager i front mener, at en række amerikanske studier og en britisk betalingskanal bryder EUs regler.

Margrethe Vestager går som EUs konkurrencekommissær nu i kødet på seks Hollywood-studier og den britiske betalingskanal Sky TV.

Hun mener, at de bruger filmlicenser til at blokere for adgangen til indhold i andre EU-lande, fremgår det i en udtalelse fra EU-Kommissionen.

»Europæiske forbrugere vil se de betalings-kanaler, de ønsker - uanset hvor de bor eller rejser i EU. Vores efterforskning viser, at de ikke kan det i dag. Vi mener, at det kan være i strid med EUs konkurrenceregler,« siger Margrethe Vestager i udtalelsen.

Vestager afviser dagpengekritik: Flere kommer i arbejde

De seks Hollywood-studier, som nu skal undersøges, er Disney, NBCUniversal, Paramount Pictures, Sony, Twentieth Century Fox og Warner Bros.

EU-Kommissionens foreløbige undersøgelse viser, at »hvert af de seks studier og Sky UK på bilateralt plan er blevet enige om at indføre kontraktlige restriktioner, der forhindrer Sky UK i at lade EU-forbrugere, der befinder sig andetsteds, få adgang til betalingskanaler, der er tilgængelige i Storbritannien og Irland«.

EU-CARTEL/

EU-Kommissionen oplyser i udtalelsen, at den ligeledes ser nærmere på lignende sager, der omfatter den franske Canal Plus, den italienske Sky Italia, den tyske Sky Deutschland og det spanske DTS.

Det er ikke første gang, at Margrethe Vestager som kommissær indleder et opgør med giganter. Hun har tidligere åbnet sager mod Google, Gazprom, Amazon og MasterCard, som hun mener, bryder EUs konkurrenceregler.

pix-Google

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen