Berlingske Business

Venstre freder PR-bureauer i kommunerne

En række kommuner har brugt hundredtusindvis af kroner på PR-bureauer i sager, der har haft pressens bevågenhed. Men det må være op til kommunerne selv at prioritere deres midler, siger Venstres finansordfører.

594.000 kroner lød regningen på, da Holbæk Kommune i fjor skulle afregne med det PR-bureau, der hjalp den vestsjællandske kommune igennem en dårlig sag om forholdene på et bosted.

Sagen fik pressens bevågenhed, og derfor så kommunen sig nødsaget til at ty til ekstern hjælp, kan Jyllands-Posten fortælle søndag.

I en tid, hvor de fleste kommuner skal effektivisere og spare, kunne det godt ligne unødig luksus, men hos Venstre vil finansordfører Jacob Jensen (V) ikke blande sig i den lokale prioritering.

De nye spindoktorer er partisoldater

»Jeg har det sådan, at det er et lokalt anliggende, hvordan man vælger at administrere sine midler,« siger Jacob Jensen.

»Det er i første omgang et anliggende mellem de lokale borgere og politikere i de kommuner, hvor man bruger penge på PR-bureauer,« siger han.

Han erklærer sig samtidig forstående over for, at kommuner kan være tvunget til at få hjælp i sager, hvor deres brand er på spil.

»Enhver kommune skal kunne tiltrække investeringer og virksomheder, og der kan der være sager, hvor det giver god mening at få hjælp til at fremme de lokale synspunkter,« siger han.

Tunge drenge presser lønnen i PR-branchen

Historien om PR-bureauerne kommer få dage efter, at Jyllands-Posten kunne fortælle, at kommunerne også bruger en hel del midler for at få hjælp fra lobbyist-virksomheder til at fremme de lokale synspunkter på Christiansborg.

Jacob Jensen medgiver, at det måske ikke ligefrem er to perleeksempler på den kernevelfærd, der menes under pres disse dage.

»Man kan altid diskutere, hvad der er kernevelfærd. Hos Venstre har vi det sådan, at man skal fokusere på sin kernevelfærd, og det er efter vores opfattelse områder som børn, skoler og ældre. Og så ligger der en masse andre opgaver derudover, som kommunerne skal prioritere. Men man jo altid pege på områder, hvor man synes, at kommunen kunne prioritere anderledes,« siger Jacob Jensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen