Berlingske Business

Ungdomsfilm kan smadre salgsrekorder

Pix-hunger
Jennifer Lawrence indtager hovedrollen i filmsuccesen "The Hunger Games: Catching Fire". Foto:

Billetsalget for den nye film »Hunger Games: Catching Fire« buldrer frem. Et ungt canadisk filmselskab har skabt filmen, som nu står til at blive en af de få film i verden, der tjener mere end en milliard dollars.

Universet i »The Hunger Games« bøger og spil har tiltrukket millioner af fans. De to foreløbige film i serien er ikke en undtagelse. 

Verden over er der blevet solgt billetter for millioner, og indtil videre ser det ud til, at den nye film i serien »The Hunger Games - Catching Fire« vil ryge ind på toppen af listen over bedst sælgende film i verden, og dermed i et eksklusivt selskab af film, der har indtjent mere end en milliard dollars.

Pirates

I Europa har den nye film langt større succes end den første »The Hunger Games«, der kom i marts 2012. Indtil videre lader filmen til at ramme en indtjening, der ligger et par niveauer over det, den sidste film landede på.

Danskerne tog godt i mod den første film. Men nye tal fra åbningsweekenden i Danmark viser, at der er en endnu bedre forretning i film nummer to. Filmen har fra premieren den 20. november og fire dage frem, solgt 134.832 billetter, hvilket er dobbelt så mange premierebilletter, som den første Hunger Games film fra sidste år.

Filmen lander på en andenplads over bedste åbningsweekend i år kun overgået af »Kvinden i buret«. I USA lander den på en fjerde plads over det bedste åbningssalg nogensinde.

I USA er den nye film ikke en meget større succes end den originale »The Hunger Games«, der kom i marts 2012. Dengang åbnede den i USA og Canada med over 860 millioner kr. Med den nye »The Hunger Games: Catching Fire« er det tal oppe på cirka 927 millioner kr. Men begge film overgår andre succeser såsom alle tre film i Twillight-serien, og i sær uden for det amerikanske marked er filmen blevet set af overraskende mange mennesker, som dermed giver grund til at tro, at den kan blive en af de film, som tjener over en milliard dollars.

Det er det canadiske filmselskab Lions Gate Entertainment, der står bag succesen. Det er et relativt nyt filmselskab, der blev oprettet i 1997 og nu nyder godt af den gode økonomiske succes, som Hunger Games-serien kaster af sig. Filmene bygger på den sidste bog i den bedst sælgende »Hunger Games« trilogi skrevet af forfatteren Suzanne Collins. Selskabet har brugt cirka 855 millioner kr. på den nye film i serien.

Men Lion Gates aktier har ikke redet med på den positive bølge, selvom salget af billetter er strøget i vejret. I går faldt aktien med næsten 10 pct.

Det er laveste niveau siden juli måned. Det er dog ikke en udsædvanlig reaktion ifølge The Wall Street Journal. Det kan både ske, når en stor film har premiere eller en ny iPhone lanceres, fordi investorer, der har købt aktier inden en premiere, er ude efter at score kassen ved et salg. Også DreamWorks Animation oplevede et fald i aktien efter premieren på Shrek-filmene.  

Se hvilke film, der i tidens løb har solgt bedst.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen