Berlingske Business

Umuligt at undgå Google+

Google
Logo og to ansigter. Foto:

Alle, der vil bruge Google-tjenesterne Gmail og YouTube, skal nu oprette en offentlig profil på internetgigantens Facebook-konkurrent, Google+, så flere oplysninger om brugerne kan kobles sammen.

Internetgiganten Google tager nu direkte livtag med konkurrenten Facebook ved at kræve, at alle, der opretter sig som bruger af Google-tjenester som Gmail og YouTube, samtidig skal oprette en offentlig side med deres rigtige navn på Google+, internetgigantens sociale netværk, der kæmper en brav kamp for at blive lige så betydningsfuldt som Facebook.

Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal står Google-topchef Larry Page bag initiativet, der er et forsøg på at få del i flere annoncepenge.

På Facebook, som er verdens største sociale netværk, kobles brugerens aktiviteter med vedkommendes rigtige navn, ligesom Facebook har helt styr på, hvordan vennekredsen ser ud. Den mulighed får Google også med det nye tiltag, og så kan der for alvor sælges målrettede annoncer.

Omsætning kommer fra annoncer

95 pct. af Googles årlige omsætning på 40 mia. dollar (225 mia. kr.) kommer fra netop annoncer.

Google har i en tid koblet Google+ sammen med en række af sine andre tjenester for på den måde at få flere til at bruge Google+. F.eks. har man skullet logge ind på sin Google+konto for at kunne læse anmeldelser af virksomheder, ligesom anonyme restaurant- og virksomhedsanmeldelser samt anmeldelser af programmer til mobiltelefoner ikke længere er muligt; nu skal man bruge sin Google+profil.

Datatilsyn og EU vil granske sammenkobling

Som Google+bruger skal man logge på med sin Googlekonto. Dermed kan Google ifølge eksperter samkøre store mængder af data om hver brugers søgevaner og besøgte netsteder med deres aktiviteter på Google+.

Googles nye initiativ vil blive gransket særdeles nøje af datatilsyn verden over. I forvejen slås Google med EU om sidste års sammenlægning af brugerbetingelserne på alle Googles tjenester, der for første gang gav Google et samlet overblik over folks aktiviteter, fordi alle oplysninger nu ville blive kørt sammen. EU-Kommissionen ventes i år at fremlægge en opstramning af personbeskyttelsesreglerne, heriblandt »retten til at blive glemt« altså at kunne få slettet alt endegyldigt, når man forlader en tjeneste, man har brugt.

Ifølge Wall Street Journal har der været intern uenighed i Google om sammenkoblingen. Nogle ansatte har set det som et desperat forsøg på at vinde ind på Facebook. Andre tror på, at det er Googles bedste chance for at få ordentligt fodfæste blandt sociale medier.

I juni havde 150 millioner en Google+konto, mens tallet i december var nået op på 235 millioner.

Som bruger af Google+ har man en profilside, som typisk rummer ens rigtige navn, og hvor man selv kan føje flere personlige oplysninger til. Denne side er som udgangspunkt offentlig og kommer derfor med i Googlesøgninger. Dette kan man selv ændre.

Google+ blev lanceret 28. juni 2011.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen