Berlingske Business

Tysk mediekæmpe køber Business Insider

pix-axelspringer
Den tyske mediekoncern Axel Springer har hovedkvarter i Berlin. Nu køber den op i USA. Foto:

Det fremadstormende amerikanske website Business Insider bliver overtaget af den tyske mediekoncern Axel Springer for over to mia. kr.


Et ønske om at få bedre fodfæste blandt de digitale medier får nu tyske Axel Springer SE til at gøre det, der er blevet hvisket i krogene om de seneste uger. Tirsdag meddeler den tyske mediekoncern, at den har købt 88 procent af det amerikanske nyhedssite Business Insider.

Den tyske mediekæmpe kommer dog til at betale for sin erhvervelse. Prisen på ejerandelen i det digitale medie er intet mindre end 343 millioner dollar (ca. 2,2 milliarder kroner). Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

AXELSPRINGER-RESULTS/

Business Insider blev etableret i 2007 og formlen er et miks af nyheder om teknologi, kendte personer og erhvervslivet. Hovedvægten ligger på det sidstnævnte, og nyhederne bliver ofte serveret i en kort og lettilgængelig form.

Det har vist sig at være en formel, som der er læsere til på nettet. Ifølge Bloomberg har Business Insiders internetsider samlet set 76 millioner unikke besøgende om måneden. Konceptet er i dag bredt ud til at flere hjemmesider, og det bliver udgivet elektronisk i syv lande. Derudover er der nichesites.

De fleste vestlige, traditionelle medier kæmper i disse år med læsernes ændrede medievaner, hvor læsningen flytter ud på internettet med raketfart. Det er der også i den udfordring, man skal finde Axel Springers motiv til opkøbet.

28AOKdigital.jpg

»Transaktionen er en essentielt del i Axel Springers strategi om at vokse inden for den digitale journalistik i engelsktalende regioner,« lyder det fra Axel Springer ifølge nyhedsbureauet.

Business Insider blev skabt af Kevin P. Ryan, og han overraskede ifølge techsitet Techcrunch en stor del af medieverdenen ved at gøre virksomheden til en profitabel en af salgsen allerede i fjerde kvartal 2010. Herefter er virksomheden vokset og vokset. Den har angiveligt en centralredaktion med over 50 redaktionelt ansatte. Virksomheden bliver i dag ledet af Henry Blodget.

Axel Springer ejede allerede inden dagens melding ni procent af Business Insider. En anden medejer er Amazon-stifteren Jeff Bezos.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen