Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

TV-udbydere langer ud efter TV 2 og DR: I ødelægger markedet for TV-pakker

557073697.jpg
Stockfoto: TV 2 underbyder tv-udbyderne, når stationen sælger sine kanaler billigere til forbrugerne gennem TV 2 Play, end til tv-udbyderne, der skal købe kanalerne til deres tv-pakker, mener Stofas topchef. Foto:

TV 2 underbyder TV-udbyderne, når stationen sælger sine kanaler billigere til forbrugerne gennem TV 2 Play, end til TV-udbyderne, der skal købe kanalerne til deres TV-pakker, mener Stofas topchef.

Danmarks to største TV-udbydere, Yousee og Stofa, langer hårdt ud efter landets to altdominerende TV-stationer, Danmarks Radio og TV 2. Det skriver Finans.

TV-stationerne er nemlig medskyldig i den store kundeflugt fra TV-pakkerne, når de hvert år investerer trecifrede millionbeløb i at nå direkte ud til brugerne via deres streamingtjenester og dermed gør TV-pakkerne overflødige, lyder anklagen fra TV-udbyderne.

»DR og TV 2 står for over to tredjedele af danskernes TV-forbrug. Så når deres storsatsning på egne streamingtjenester gør det svært for TV-udbyderne at gå direkte til slutbrugeren, ødelægger de markedet for TV-pakker,« siger Ole Fruekilde, adm. direktør i Stofa, der sidste år tabte 21.000 TV-kunder.

Waoos adm. dir. Jørgen Stensgaard og Viasats adm. dir. Kenneth Krabbe

»De har en public service-rolle, og derfor undrer det mig, at de f.eks. investerer i udenlandske serier til deres streamingtjenester i stedet for at styrke deres danske profil, så danskerne kan se en værdi i at betale at for en TV-pakke med deres kanaler,« siger han.

Det er især TV 2, der møder hård kritik. Mens DRs streamingtjeneste, DR TV, bliver betalt over licensen, skal forbrugerne slippe 99 kr. for TV 2 Play, hvor man bl.a. kan se alle TV 2s kanaler live. Men når TV-udbyderne skal købe hele TV 2s kanalpakke, er prisen højere.

»Tv 2 underbyder TV-udbyderne. Hvis prisen steg på et TV 2 Play abonnement, så det svarer til markedsprisen på TV 2s kanaler, vil danskerne måske være mere kritiske i forhold den værdi, man får igennem et Play-abonnement kontra en TV-pakke,« siger Ole Fruekilde til Finans.

pix-TDC-Eniig

Over 300.000 danskere har i dag et abonnement på TV 2 Play, mens hver fjerde dansker streamer DR TV hver uge. Modsat har over 500.000 danskere droppet tv-pakken, og mere end hver tredje tilbageværende kunde nøjes med den mindste tv-pakke.

Ifølge Stofa-topchefen er det springende punkt, at mange begynder at bruge Chromecast og Apple TV til at streame DRs og TV 2s kanaler live på fladskærmen. Det betyder, at streamingtjenesterne bliver til decideret flow-TV.

Samme bekymring kommer fra Danmarks største TV-udbyder, Yousee, som har mistet 63.000 TV-kunder de første ni måneder i år.

»Hvis vi spørger vores kunder, hvorfor de opsiger deres TV-pakke, så er DR TV klart en afgørende faktor for mange af dem. DR bør fokusere på deres kerneopgave og dermed give plads til, at det private indholdsmarked forsat kan florere og udvikle sig,« siger YouSees mediedirektør, Christian Morgan, i en skriftlig kommentar.

pix-TDC-Eniig

Stofa og Yousee er medunderskrivere på en anbefaling til kulturministeren om, at der skal stilles et politisk krav til TV 2 om, at TV-stationen ikke må underbyde TV-udbyderne via TV 2 Play.

»Politikerne må sikre lige vilkår for alle i branchen, siger Christian Morgan, der peger på flere problemer i den nuværende lovgivning:

»Når vi som TV-distributører sælger en TV-pakke, sender vi via retransmissionsafgiften mange penge tilbage til danske kunstnere. Bare i Yousee betaler vi omkring 800 mio. kr. om året til det danske kulturliv, som de ikke får, når udsendelserne streames direkte på TV 2 eller DR.«

pix-Bland selv

Trods ihærdige forsøg på at forny sig kan TV-udbyderne ikke se lys for enden af tunnelen. Kundeflugten er ikke aftagende, og både Yousee og Stofa budgetterer med nye kundetab næste år. Alene i år har Yousee tabt 74 mio. kr. på TV-forretningen sammenlignet med sidste år.

Men hos TV 2 ryster man på hovedet ad TV-udbydernes kritik. TV-stationens digitale direktør, Anders Blauenfeldt, mener ikke, at det er TV 2s opgave »at holde liv i en gammeldags forretningsmodel.«

»Det står ikke skrevet i sten, at vores indhold skal distribueres gennem store TV-pakker. Vi skal drive TV 2s forretning bedst muligt, selv om det går ud over TV-udbydernes omsætning. Men jeg kan godt se, at der opstår en konflikt i distributionskæden, når man både kan købe tv-produktet ved distributøren og ved stalddøren,« siger han til Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen