Berlingske Business

TV-station tjener milliarder på Super Bowl-reklamer

NFL-SUPER/
Den amerikanske TV-station NBC tjener godt 2,6 milliarder kroner i reklameindtægter ovenpå søndagens Super Bowl-finale. Foto:

Den amerikanske TV-station NBC tjener godt 2,6 milliarder kroner i reklameindtægter ovenpå søndagens Super Bowl-finale, og det er det største beløb nogensinde tjent på en Super Bowl.

Coca Cola og Budweiser var to af annoncørerne, da reklamespots til årets finale i amerikansk fodbold blev solgt for 4,5 millioner dollars svarende til 27 millioner danske kroner.

02BUSFBN-SUPER-BOWL-XLIX---.jpg

De højere priser betød rekordindtjening for TV-stationen NBC, som havde rettighederne til finalekampen. De dyre reklamespots blev sendt ud til hele verden under søndagens Super Bowl i Arizona, USA.

Efter sidste års finale tjente TV-stationen Fox godt 2,2 milliarder ifølge en analyse foretaget af reklamebureauet Kantar Media, men i år er reklamepriserne altså steget, og det betyder en rekordstor indtjening til NBC, som havde rettighederne til dette års Super Bowl.

Med en pris på godt 27 millioner for et halvt minut hiver NBC altså 2,6 milliarder kroner ind på reklameindtægterne for verdens største endags-sportsbegivenhed, og det er en rekord-indtjening for den begivenhed.

Hundehvalp og ølfirma vandt reklamekrig

Super Bowl er mere end nogen andre steder udstillingsvindue for kreative og innovative reklamespots. Coca Colas reklame fokuserede på vores opførsel på sociale medier, som læskedrikken altså skulle kunne forbedre.

Budweiser, som ejes af bryggeriet Anheuser-Busch, trumfede med en viderebygning på sidste års successreklame, hvor en hundehvalp spillede hovedrollen.

https://www.youtube.com/embed/xAsjRRMMg_Q


Budweisers reklame havde allerede 42 millioner visninger inden søndagens finale, og de 30 sekunders hundehvalpehistorie, som selvfølgelig sluttede lykkeligt, var en af de mest omtalte reklamer på sociale medier.

Det var ikke kun de gamle kendinge, der leverede flotte eller specielle reklamer. Også forholdsvis ukendte Mophie Inc., producent af tilbehør til smartphones, lavede en reklame, der blev bemærket.

02BUSFBN-SUPER-BOWL-XLIX---.jpg

Mophies reklame var en alternativ dommedagsfilm, hvor dommedag udløses af, at Gud løber tør for batteri på telefonen.
Se Mophies dommedagsreklame her:

https://www.youtube.com/embed/LuVsf_hE7gM

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen