Berlingske Business

TV 3 lancerer ny bred TV-kanal

TV 3 lancerer ny bred TV-kanal - 1

TV 3 og TV 3+ får nu en ny søsterkanal, TV 3 Puls, der med film, serier og sport skal ramme bredt og give Viasat et nyt rygstød i den intense kamp om seerne på det danske TV-marked.

Kort efter at konkurrenterne fra SBS TV lancerede den nye kanal 6eren, svarer TV 3 nu igen i den rødglødende kamp om de danske TV-seere.

På et pressemøde fredag præsenterer virksomheden bag kanalerne TV 3 og TV 3 + en ny kanal, TV 3 Puls, der går i luften 23 marts. Kanalen bliver en bred familiekanal med film, serier og sport og skal ramme målgruppen lige mellem de to søsterkanaler.

”TV 3 har en lille overvægt i kvindelige seere, mens TV 3 + har flest mænd. TV 3 Puls sigter på at blive endnu en bred TV-kanal, der rammer hele familien. For at blive det skal man have film, serier og sport,” siger Jesper Grønholdt, adm. direktør for TV 3 til Business.dk.

TV 3 Puls bliver blandt andet født med rettighederne til Formel 1, ligesom man vil producere et fast sportsmagasin. Kanalen vil formentlig komme ud i mange danske stuer allerede 28 marts, hvor TV 3 Puls sender landskampen mellem Malta og Danmark. Seerne kan desuden vente en fast film klokken 21, ligesom man til efteråret lancerer den egenproducerede reportageserie Politistationen.

”Vi forhandler i øjeblikket om forskellige rettigheder, men der er ingen tvivl om, at film er afgørende for kanalen. De film, der appellerer bredest, vil blive sendt på TV 3 Puls,” siger Jesper Grønholdt. Han tilføjer at kanalens satsning på motorsport får racerkørerne Tom Kristensen og Nicolas Kiesa som frontfigurer.

Hård konkurrence
TV 3 Puls bliver distribueret af Viasat til satellit-kunderne, ligesom den vil optræde gratis i Yousees grundpakke resten af 2009. Herefter flytter den til fuldpakken og får en pris på 6,95 kroner om måneden. TV 3 forhandler desuden med andre distributører, der dog ikke omfatter den nye spiller på TV-markedet, Boxer og Viasat-konkurrenten Canal Digital.

Den statsejede konkurrent, TV 2, har i de senere år har lanceret en række nye betalingskanaler og ved årsskiftet gik SBS TV, der blandt andet står bag Kanal 4 og Kanal 5 i luften med 6’eren. DR har også varslet nye kanaler, mens TV 2 indtil videre har udskudt planerne om endnu flere kanaler som følge af dårlig økonomi.

Udfordringen for TV 3 Puls bliver nu at stjæle så mange seere som muligt fra konkurrenterne og så få som muligt fra søsterkanalerne.

”En eller anden form for kanibalisering kan vi selvfølgelig ikke undgå. Vores store udfordring bliver at minimere dette via vores programlægning på de tre kanaler, så vi først og fremmest tager seere fra konkurrenterne,” siger Jesper Grønholdt.

TV 3 ejes af MTG, der også ejer halvdelen af TV 2 Sport samt distributionsselskabet Viasat, herunder golfkanalen Viasat Golf.

Mindre end TV 3+
Jesper Grønholdt vil ikke udtale sig om de konkrete succeskriterier for TV 3 Puls, men siger:

”Ambitionen er at TV 3 Puls over tid bliver den tredjestørste betalingskanal efter TV 3 og TV 3+. Hvis den kommer op i nærheden af TV 3 Plus er jeg tilfreds,” siger Jesper Grønholdt, uden at ville sætte tidsramme på den ambition.

Han vil heller ikke udtale sig om budgettet for kanalen, men oplyser, at det er lidt mindre end budgettet for TV 3+, der blandt andet har rettigheder til Champions League.

Som den skarpe læser har opdaget, er der ikke den store forskel i navnene på TV 3+ (Plus) og TV 3 Puls. Jesper Grønholdt frygter dog ikke, at seerne vil blande de to kanaler sammen.

”PULS har vi valgt, fordi vi synes det signalerer liv, dynamik og spænding. Navnene ligger tæt op ad hinanden, men vi mener faktisk, at genkendelsen kan være en styrke. Det er ikke kun navnet, men også indholdet, der skal skabe differentieringen hos seerne,” siger han og tilføjer, at + og Puls skrives på to forskellige måder.

Læs reaktionerne på den nye TV-kanal
TV 2: Nu må vi bare gøre det endnu bedre


Mediebureauer hilser ny kanal velkommen

Yousee opruster med ny TV 3-kanal

Boxer: TV 3 Puls er ikke en trussel

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen