Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

TV 2 skifter kurs på nettet

TV 2 skifter kurs på nettet - 1
Merete Eldrup, adm. direktør, TV 2. Foto:

Tv2.dk er et nyhedssite, der ikke må drukne i selvpromoverende programomtaler, fastslår adm. direktør, Merete Eldrup.

Hun arbejder i øjeblikket på en strategiplan for de kommende år, der blandt andet indebærer en klar definition af TV 2s rolle på nettet.

”Vi skal selvfølgelig vise, hvad vi sender, men det skal ikke blive så selvpromoverende, at man skræmmer folk væk,” siger Merete Eldrup. Hun peger på, at det også indebærer, at TV 2 skal skrive om konkurrenternes programmer.

”Vi har besluttet, at alt der har nyhedsinteresse, skal være der. Vi skal ikke være så meget TV 2, at folk ikke gider, at være der. Hvis alle taler om DRs X-faktor, skal vi også omtale det nyhedsmæssigt,” siger Merete Eldrup.

Tv2.dk er dog ikke kun nyheder. TV 2 relancerede for kort tid siden abbonnementstjenesten Sputnik.dk. Efter flere år med et stille liv forsøger TV 2 nu for alvor at få brugerne til at betale for indhold på nettet.

”Sputnik har før været for vanskeligt at bruge, men er nu blevet topnemt. Uanset, at alle siger, at alt er gratis på nettet, vil vi holde fast i en betalingsmodel,” siger Merete Eldrup, der håber på sigt at erstattet abonnementsmodellen med mikrobetaling, hvor folk betaler for det indhold, de ser.

Næststørst på nettet
På sigt håber Merete Eldrup, at kunne vise andre TV-stationers indhold på Sputnik, hvor man i allerede tilbyde Discovery-programmer.

”Jo mere, der er i butikken, jo bedre er det. Men i første omgang handler det om, at grundydelsen virker. Det er ført og fremmest de programmer, vi sendte i går,” siger Merete Eldrup.

TV2.dk var ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier det næstmest besøgte indholdssite i maj. Alligevel er der lang vej endnu, før indtægterne fra nettet for alvor batter i den store sammenhæng.

”Vi har mange besøg, men arbejder lige som alle andre på at finde ud af, hvordan vi omsætter de mange besøg til penge,” siger Merete Eldrup.

”Vi har selvfølgelig indtægter på nettet, men hvis vi når 100 mio. kr. er vi glade. Til sammenligning har vi reklameindtægter for 1,6-7 milliarder på TV. Så der er lang vej igen. Det er der for alle. Men det betyder ikke, at nettet ikke er vigtigt,” siger Merete Eldrup.

Heftig debat
Hun fastslår, at TV 2 i 2012 skal være i top tre blandt danske indholdssites.

”Vores hjemmeside skal bakke op om vores programmer, som vi gør det med Tour de France og Vild med Dans. Men det er også sit eget medie, der skal være først i nyhedsstrømmen. Man skal gå ind på TV2.dk, når der falder et fly ned,” siger Merete Eldrup, der på den front betragter Ekstra Bladet som TV 2s største konkurrent.

De statsejede danske TV-stationernes netsatsninger er genstand for massiv debat i øjeblikket, hvor de danske dagblade i stigende grad ser nettet som nøglen til overlevelse. DR og TV 2s ageren på nettet vil uden tvivl blive et tema i vinterens politiske forhandlinger om en medieaftale for de kommende år.

”Diskussionen, om DR skal være på nettet, er outdated,” fastslår DRs generaldirektør Kenneth Plummer i et interview med Børsen, hvor han afviser, at DR skal trække sig for at gøre plads til de nødlidende dagblade. Han forventer tværtimod, at nettet i de kommende år vil udgøre en større og større del af DRs budget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen