Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

TV 2-rabatter ender i Højesteret

TV 2-rabatter ender i Højesteret - 1
Foto:

TV 2 undgår i første omgang truende millionkrav fra konkurrenterne. Konkurrenceankenævnet slæber nu Østre Landsrets afgørelse om ulovlige TV 2-rabatter for Højesteret.

De juridiske slagsmål om TV 2s rabatordninger synes uden ende. Nu skal Højesteret tage stilling til, om TV 2 bryder konkurrenceloven. Taber TV 2 på ny, kan den økonomisk pressede TV-station se frem til store erstatningskrav fra konkurrenterne.

TV 2 har i årevis givet ekstra rabat til annoncører, der indgår en årsaftale om at annoncere på TV 2. En rabatprocent, der bliver større og større jo flere reklamekroner virksomheden vælger at afsætte til TV 2s sendeflade.

Nyt millionkrav truer TV 2

I juni kunne Berlingske Business så berette, at Østre Landsret fandt denne praksis i strid med konkurrenceloven. Dermed underkendte retten Konkurrencenævnets afgørelse fra 2006 og gav Konkurrencerådet ret i en endnu tidligere afgørelse. Her stopper sagaen imidlertid ikke.

Konkurrencemyndighederne har med støtte fra TV 2 netop valgt at anke sagen til Højesteret. Dermed vil der formentlig gå mindst et år mere før den bemærkelsesværdige sag endelig er afgjort.

Går Højesterets afgørelse også TV 2 i mod, kan TV-stationen se frem til et millionkrav fra konkurrenterne Viasat og SBS for i årevis at have misbrugt sin dominerende stilling på markedet. Samtidig vil TV 2 være tvunget til at ændre praksis fremadrettet.

TV 2 fastholder nemlig fortsat de omdiskuterede rabatordninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen