Berlingske Business

TV 2-direktør i europæisk offensiv

TV 2-direktør i europæisk offensiv - 1
Foto:

TV 2s direktør Merete Eldrup ser lysere på fremtiden efter møde i Bruxelles. EU kulegraver i øjeblikket den nye brugerbetaling til TV-stationen.

EU-Kommissionen efterlod TV 2 på pinebænken, da den tidligere på sommeren indledte en ny, omfattende undersøgelse af redningsplanen for TV-stationen. Men efter et møde i Bruxelles med kommissionens konkurrencemyndigheder er TV2's direktørs, Merete Eldrups, optimisme styrket. Ikke mindst i forhold til at få en hurtig melding fra EU.

"Vi har frygtet, at det kunne tage halvandet år til to år, men så lang tid tager det ikke, tør jeg godt sige nu. Vi fik selvfølgelig ingen konkret dato med hjem, men der var forståelse for, at det er vigtigt med en hurtig afklaring," siger hun.

EU vil med den nye undersøgelse sikre sig, at TV2 kan overleve på lang sigt uden statsstøtte, og at indførelsen af brugerbetaling på public service-kanalen ikke er konkurrenceforvridende. Det har fået Eldrup og finansdirektør Peter Normann til selv at rejse til Bruxelles, hvor det tidligere udelukkende har været Kulturministeriet, som har stået for de danske indlæg i TV 2-sagen.

Merete Eldrup benyttede samtidig det to timer lange møde til at advare EU mod at tvinge stationen til at sælge ud af de kommercielle kanaler og aktiver som kompensation for støtten.

"Vi skal først og fremmest vise, at TV2 er en bæredygtig virksomhed fremover. Og så giver det ikke meget mening at skrue ned for de kommercielle aktiviteter, for det er jo der, vi tjener pengene," siger Eldrup.

Et bredt folketingsflertal fremlagde tilbage i januar en aftale, som med indførelsen af en brugerbetaling på 20-25 kroner om måneden fra 2012 skulle skabe ro om TV 2s fremtid. Men redningsplanen kræver først en godkendelse fra EU-Kommissionen.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen