Berlingske Business

TV 2-direktør gør klar til frasalg

TV 2-direktør gør klar til frasalg - 1
Foto:

TV 2-chef Merete Eldrup forventer at måtte sælge ud TV 2s aktiviteter, hvis EU-Kommissionen skal godkende redningsplanen for den kriseramte TV-station.

Skal EU-Kommissionen acceptere brugerbetaling på TV 2, kræver det efter alt at dømme frasalg af en række af virksomhedens sideaktiviteter. Administrerende direktør Merete Eldrup erkender, at frasalg højst sandsynligt bliver en del af løsningen på TV 2s problemer.

"Det er klart, at det også er en overskrift. Jeg har svært ved at forestille mig, at nogen form for frasalg ikke bliver en del af løsningen, bedømt ud fra mine informationer om, hvad EU-Kommissionen kan kræve. Jeg vil hverken sætte tid eller navn på, da det gerne skulle være en almindelig markedsproces," siger Merete Eldrup. Sideaktiviteterne tæller bl.a. tæller delejerskaber af TV 2 Sport, Jobzonen, Bilzonen, flybilletportalen Momondo og hundemagasinet Vi med Hund.

Brugerbetaling
Som Berlingske Business tidligere har kunnet berette kræver EU-Kommissionen ofre fra TV 2, hvis man skal acceptere den redningsplan, som et bredt flertal i Folketinget fredag kunne offentliggøre. En plan, der blandt andet indebærer brugerbetaling for hovedkanalen fra 2012 samt yderligere statslån i den mellemliggende periode.

En af Danmarks førende eksperter i den slags spørgsmål, Peter Vesterdorf, kontorchef i Håndværksrådet, peger på en række krav, der skal være opfyldt, hvis EU skal godkende statsstøtte som et statslån.

»Det betyder blandt andet, at TV 2 selv skal finansiere mindst 50 pct. Enten ved selv at yde noget eller låne på det private marked. Den regel er lavet for at sikre, at markedet også tror på redningsplanen,« siger han.

TV 2 har i 2008 lukket den stærkt underskudsgivende radio og gennemført en række besparelser. Derudover er der opnået politisk enighed om at sælge TV-stationens sendemaster, der ventes at give et pænt trecifret millionbeløb til at afdrage på gælden. Hertil kommer altså frasalg af nogle af sideaktiviteterne. Spørgsmålet er, hvor meget der skal til.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen