Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Trillinger i reklamer har løftet Stofa

09BUSBUSINESS-123443.png
De fiktive trillinger Lervad har løftet kendskabet til Stofa og selskabets produkter markant. Fotoet stammer fra YouTube.

Et reklameunivers med trillinger som blikfang og en ny mediastrategi med fokus på godt indhold har været en effektiv marketing-cocktail for TV- og bredbåndsselskabet Stofa.

Markedet for TV- og bredbåndsløsninger er kendetegnet ved at være meget generisk.

Identiske produkter og tilbud giver generisk markedsføring i kategorien med den kedelige konsekvens, at udbyderne ofte blot råber højere og højere, mens forbrugerne vender det døve øre til. Det er dyrt, ineffektivt og groft sagt uden værdi.

Så hvad valgte landets næststørste TV-udbyder, Stofa, at gøre, da man oplevede, at kendskabet faldt, og kampagneerindringen haltede?

Stofa udviklede et nyt reklameunivers, og det skete i samarbejde med reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, der brød med kategorien, og hvor historiefortællingen var omdrejningspunkt for markedsføringen af produkter og tilbud.

Og så gav de ellers ordet til de fiktive karakterer brødrene Lervad, der optræder i den kommercielle kommunikation.

De er trillinger, og de arbejder alle for Stofa: Jan i Marketing. Dan i Udvikling, mens Torkild er kørende tekniker.

De er fælles om at være forskellige. De tør være udfordrende og gøre oprør mod det etablerede og konkurrenterne. De taler tydeligt og med et sprog, der går lige i hjertet på danskerne. De træder ud af det pæne, ordentlige og konventionelle selskab og ind i kampen, som udfordrer og som, et modtræk til markedets etablerede aktører.

TV and remote control

Ny mediestrategi

Derudover ændrede Stofa mediastrategi og lod kommunikationen og kundeadfærden være det styrende.

Tidligere lå fokus primært på TV og display annoncering for at få målgruppedækning billigst muligt, men i 2016 spiller indholdet specifikt udviklet til digitale og sociale medier en langt større rolle.

Derudover er adfærdsbaseret målretning af den digitale annoncering nu primær frem for som tidligere at købe ind i målgrupper. Det har samlet set resulteret i en væsentlig forbedring af mediainvesteringen.

»Vi er glade for, at Stofa gennem lanceringen af det nye kreative univers er i gang med at få tilført personlighed til Stofa-brandet – nu siger vi tingene, som de er, og pynter os ikke med lånte fjer,« siger Christel Tofte-gaard, kommerciel chef for Stofa.

»Samtidig har vi digitaliseret vores medieplan og har nu fokus på kundeadfærd og content. Tilsammen har disse parametre betydet væsentlig forbedring af marketinginvesteringen. Faktisk leverer vi et højere salg end sidste år på et mediebudget, der er indeks 87 i forhold til sidste år,« fortsætter hun.

pix-Annonceblokering

Efter 12 ugers kampagne var brødrene Lervad og det nye reklameunivers blevet lidt af et hit. F.eks. var præferencen for Stofa efter kampagneperioden steget med 450 pct. i kernemålgruppen – vel at mærke med en medieinvestering, som var 53 pct. lavere end Stofas største konkurrent.

Men hvordan gik det med salget?

Også her var der gode nyheder, da salget af fiberbredbånd gik 18 pct. over budget, mens Return on media investment var ti pct. bedre end i 2015.

xx

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen