Berlingske Business
17:42

Telegigant hjælper udsatte unge

3
Et nyt samarbejde mellem NGO’en Turning Tables, teleselskabet 3 og en række kendte danske musikkunstnere sender fra i dag et mobilt lydstudie på tre måneders danmarksturné. Målgruppen er marginaliserede unge. Arkivfoto. Foto:

Et nyt samarbejde mellem NGO’en Turning Tables, teleselskabet 3 og en række kendte danske musikkunstnere sender fra i dag et mobilt lydstudie på tre måneders danmarksturné. Målgruppen er marginaliserede unge.

Den internationale NGO Turning Tables har gennem en årrække stillet musik- og filmproduktions-faciliteter til rådighed for udsatte unge og ladet dem udtrykke deres håb og frustrationer gennem musik og film.

Turning Tables har med stor succes på denne måde arbejdet med unge flygtninge og hjemløse i bl.a. Libanon, Jordan og Syrien - og med støtte fra teleselskabet 3 kommer konceptet nu til Danmark.

Morten Christiansen, der er adm. direktør for 3, fortæller hvorfor:

- Som teleselskab holder vi dagligt mikrofonen for mere end 1,1 millioner danskere. Gennem vores teknologi har de mulighed for at udtrykke sig og tage del i debatten. Den mulighed vil vi gerne medvirke til, at unge i en svær situation også gør brug af, så ved at stille teknologien og nogle dygtige instruktører til rådighed kan vi hjælpe og inspirere nogle af de unge, der befinder sig på kanten af Danmark. Derfor var det oplagt for os at bringe Turning Tables hertil, siger han og tilføjer:

- Det ligger desuden i vores DNA hos 3 at udfordre status quo og turde sætte ord på vores drømme og tænke stort. Med støtten til Turning Tables håber vi, at vi kan give dette værdisæt videre til de unge. Vi håber, at de unge vil gribe mikrofonen og bruge projektet som et afsæt til at søge en bedre fremtid.

Det skriver Markedsføring.dk.

fastnettelefon

Kendte kunstnere bakker op

Det danske projekt består i et mobilt lydstudie indrettet i en container - det såkaldte Turning Tables Container Lab - som henover de næste tre måneder vil besøge unge i socialt belastede boligområder i Albertslund, unge hjemløse i Aarhus-området samt uledsagede unge flygtninge på et asylcenter på Ærø.

Turnéen starter i dag , mandag den 25. april, i Albertslund, og hvert stop på turnéen varer 14 dage, hvor lokale unge kan prøve kræfter med at skrive musiktekster, producere og indspille musik med hjælp fra kendte kunstnere som Al Agami og Phase5, der er med som instruktører på hele turen.

Praktikplads

Undervejs vil også andre navne som Raske Penge og Eaggerstunn lægge vejen forbi, og ifølge Morten Christiansen fra 3 viser opbakningen til projektet, at der er en udpræget tro på, at det faktisk nytter at skabe dialog med marginaliserede unge og give dem chancen for at komme til orde gennem deres kreativitet.

- Samtidig er det et nyskabende projekt på dansk grund, hvilket giver en ekstra dimension og interesse. Nu glæder vi os til at rejse med rundt og møde de unge og se, hvad det kan føre til. Hvis bare en håndfuld af dem kommer ud af projektet med styrket selvtillid, ser jeg det som en kæmpe succes, siger 3’s adm. direktør.

pix-Johan Dennelind

Politikere får også besøg

Det politiske Danmark får i øvrigt også besøg af containeren, når den sejles til årets Folkemøde på Bornholm.

Og så bliver sidste stop intet mindre end årets Roskilde Festival, hvor resultaterne af de unges kreative bestræbelser blive præsenteret, og flere af de medvirkende kunstnere vil optræde. Det skriver Markedsføring.dk.

Container Lab’et er designet og udviklet af Center for Maritim Arkitektur og Turning Tables’ arkitekt Mija Byung, og det er bygget i samarbejde med bl.a. materialepartneren Saint-Gobain og firmaet Arkitekturministeriet.

Turning Tables samarbejdspartnere på internationale projekter tæller fx Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Kvinfo, Unicef og Oxfam. Konceptet er desuden FN’s Udviklingsprogram, UNDP’s officielle partner i forhold at formidle FN’s nye globale udviklingsmål.

Turnéplanen for Turning Tables Container Lab i Danmark ser sådan ud:

- Albertslund, 25. april – 6. maj. Albertslund Ungecenter, Liljens Kvarter 2, 2620 Albertslund - målgruppen er utilpassede unge

- Århus, 9. maj – 20. maj. Værestedet Godsbanen, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus - målgruppen er unge hjemløse.

- Ærø. 22. maj – 3. juni. Marstal Søfartsmuseum, Prinsensgade 1, 5960 Marstal - målgruppen er uledsagede flygtningebørn.

- Folkemødet på Bornholm,16. juni – 19. juni

- Roskilde Festival, 25. juni – 28. juni

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen