Berlingske Business

Super Bowl slår prisrekord: 34 millioner kr. for 30 sekunders reklame

Super Bowl slår prisrekord: 34 millioner kr. for 30 sekunders reklame
. // fotograf: Agata Lenczewska-Madsen Foto:

Når Super Bowl på søndag endnu engang løber over skærmen, har virksomheder været rekordlangt nede i lommerne efter penge til en kort reklame på skærmen. Prisen på 30 sekunders reklame slår i år rekord med over 34 millioner kroner.

Mens nogle glæder sig til at tørne sammen om store bøffer og øl for at følge med i kampen mellem Patriots og Falcons på søndag til Super Bowl, glæder andre sig mere til de mange pauser, der unægtelig hører sig til i amerikansk fodbold.

Her løber det store reklameshow over skærmen, som er kendt for at bidrage betydeligt til Super Bowls komercielle fest, og i år er ingen undtagelse.

SWITZERLAND-MUSIC-FESTIVAL-JAZZ-MONTREUX

Det koster gennemsnitligt fem millioner dollar, eller omkring 34 millioner kroner, at få vist 30 sekunders reklame, ifølge The New York Times. Det er den højeste pris i Super Bowls historie. Virksomhederne kan da også forvente, at reklamerne bliver set af et stort publikum, hvis de finder pengepungen frem. Hele 112 millioner amerikanere så med sidste år under Super Bowl.

08BUSNFL-SUPERBOWL-150554.jpg

Men prisfesten stopper ikke ved de fem millioner dollar. Ifølge The New York Times bruger flere af virksomhederne omkring en million dollar ekstra på at promovere reklamerne i dagene op til Super Bowl. Det gør de blandt andet gennem sociale medier som YouTube, Twitter og Facebook.

Derudover koster det gennemsnitligt omkring en million dollar at producere reklamerne, som ofte er spækket med kendte mennesker, kendt musik og specialeffekter. Den samlede pris for et minuts reklame midt i kampens hede under Super Bowl kan derfor komme til at koste adskillige millioner.

NFL

Nedenfor kan du se nogle af de reklamer, der vil medvirke i årets Super Bowl.

Reklamen fra bilmærket Kia har Melissa McCarthy i hovedrollen og slår et slår for miljøjet med en hybridbil.

Mercedez-Benz reklamerer for sit mærke med sangen ”Born to Be Wild”.

Fastfoodkæden Wendy’s mener, at man ikke skal lade sig takke med frosne bøffer. Dertil står sangen ”Cold As Ice” som en humoristisk kontrast.

Nintendo har debut med deres reklame til Super Bowl i år.

T-Mobile har den verdenskendte stjerne Justin Bieber i hovedrollen i deres reklame.

Ølmærket Budweiser reklamerer i år med en lille historie, der handler om grundlæggernes immigration til Amerika i 1800-tallet.

Audi viser i år en historie om en feministisk far og hans datter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen