Berlingske Business

Streaming sparker musikbranchen fremad

SPOTIFY/
Foto:

Krise er vendt til fremgang i musikbranchen. Især streamingtjenester sikrer branchen en solid omsætning.

København. Der var krisestemning i den danske musikbranche, da digitaliseringen for alvor ramte pladesalget efter årtusindskiftet, og danskerne i stedet hentede musik gratis på internettet.

Men i dag er det vendt, og nu driver de digitale løsninger som streamingtjenester den vækst, branchen har oplevet de seneste år.

I rapporten "Dansk musikomsætning 2015", som Rambøll præsenterer onsdag, står det klart, at branchen samlet set omsatte for mere end 6,7 milliarder kroner i 2015. Det er en stigning på 12 procent siden 2012 og ligger på niveau med tallet for 2014.

Rapporten glæder Lasse Lindholm, der er kommunikationschef i musikselskabernes brancheorganisation, IFPI.

Musikbranchen

»Musikbranchen har det på mange måder godt. Når rapporten konkluderer, at dansk musik bruttoomsætter for 6,7 milliarder kroner, så siger det noget om, at branchen er en seriøs spiller i dansk erhvervsliv«, siger han.

Det er især omsætningen fra streamingtjenester, der har trukket det samlede resultat op. Siden 2012 er omsætningen tredoblet fra 320 millioner kroner til lige under en milliard kroner.

Det skyldes ifølge Lasse Lindholm, at branchen har omfavnet de digitale muligheder.

»Der var en tendens til, at man reagerede meget defensivt på digitaliseringen. Musikbranchen er gået fra at gemme sig bag et læhegn til i stedet at bygge vindmøller, når det blæser,« siger han.

Billedet

Også hos Koda, der varetager musikskaberes rettigheder og sikrer dem betaling, er der glæde at spore.

Ifølge administrerende direktør Anders Lassen går det godt for musikerne som samlet gruppe, fordi deres omsætning også stiger. Men der er også hår i suppen.

»Der er flere, der skal dele kagen. Kagen bliver så også større, men ikke lige så meget. Så stykkerne til de enkelte kunstnere er mindre.«

»De, der klarer sig godt, er især dem, der tænker internationalt, og dem der laver musik til film og tv. De, der har levet af at indspille CD?er og blive spillet i radioen, har det svært,« siger han.

/ritzau/

SPOTIFY

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen