Berlingske Business

Stort potentiale i kreativ industri

12BUScarsten-holst.jpg
Carsten Holst, som er chef for Filmby Aarhus, vurderer, at væksten i filmbyen bliver højere end de fire og fem procent, som en undersøgelse peger på. Arkivfoto: Axel Schütt

Den kreative industri bidrager positivt til samfundsøkonomien i Europa. Herhjemme viser en opgørelse fra filmbyen i Aarhus, at områdets kreative industri har præsteret markant fremgang i såvel omsætning som arbejdspladser over de seneste fem år.

Det hører til sjældenhederne, at der lyder flatterende ord om den kreative industri, der ofte opfattes som både støjende og forurenende.

Men det er ikke helt rimeligt. Flere undersøgelser viser nemlig, at den kreative industri rent faktisk er én af samfundets vækstlokomotiver.

Den kreative industri beskæftiger eksempelvis 7,1 mio. mennesker i Europa og er i dag den tredjestørste branche. Kun bygge- og restaurationsbranchen er større. Dertil kommer, at den kreative industri ifølge konsulenthuset Ernst & Young har været mere modstandsdygtige under finanskrisen end andre brancher.

Den kreative industri har nemlig formået at øge beskæftigelsen med 0,7 pct. fra 2008 til 2012, mens den samlede europæiske beskæftigelse faldt med 0,7 pct. i samme periode.

Kreativiteten rykker i Aarhus

Også herhjemme meldes der om gode resultater i den kreative industri. Det gælder eksempelvis i Aarhus, hvor den kreative industri har gode vækstbetingelser i filmbyen. Områdets 50 virksomheder har præcist som hele den europæiske kreative industri vind i sejlene.

Hen over de seneste fem år har den aarhusianske kompetenceklynge inden for film, medier og reklame skabt vækst i såvel omsætning som arbejdspladser. Og det er selv om ét af områdets tidligere helt store arbejdspladser, reklamebureauet Zupa Recommended, for nylig forlod filmbyen efter at have fusioneret med Kernel Simpatico og nu hedder Agency Spring.

Det har imidlertid ikke skruet ned for tempoet og samarbejdet på tværs af filmbyens mange film- og medievirksomheder, som tæller alt fra små enkeltmandsvirksomheder til produktionsselskabet M2 Film, der topper med 150 ansatte fordelt på lokationer i henholdsvis København, London, Bangkok og hovedkontoret i Smilets By.

En ny undersøgelse fra filmbyen viser, at prognosen for vækst i 2015 og 2016 ser ud til at fortsætte takterne fra de foregående fem år.

»Hele den østjyske film- og mediebranche oplever i disse år et boom. Tallene fra undersøgelsen i Filmby Aarhus afspejler den rivende udvikling, branchen gennemgår, og det er en glædelig udvikling, som vi skal arbejde aktivt for at fastholde og udvikle,« siger rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad.

Filmbyen udvider

Derudover ventes en kommende udvidelse af filmbyen på 4.400 kvadratmeter at øge tilstrømningen til områdets kreative miljø.

»Vi har stor søgning på lejemål i filmbyen. Flere og flere virksomheder er opmærksomme på, hvor vigtigt det er at være en del af et visionært miljø, der giver adgang til de dygtigste medarbejdere inden for specifikke områder,« fortæller Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus.

»Miljøet i Filmby Aarhus er utroligt dynamisk. Vi har kontorfællesskaber og inkubator-miljøer, hvor mindre firmaer kan leje sig ind med et skrivebord, og gennemgå udviklingsforløb for iværksættere, og vi er ret sikre på, at vi nu har en størrelse og en synlighed der gør, at vi tiltrækker de mest innovative og ambitiøse virksomheder,« fortsætter Carsten Holst, der også fortæller, at udbygningen af filmbyen ventes at blive klar til indflytning i efteråret 2017.

Det globale marked for digitale tjenester og content kommer i fremtiden til at spille en afgørende rolle for afsætningen af flere og flere produkter, hvorfor der er udsigt til yderligere vækst i filmbyen.

Carsten Holst skønner derfor, at undersøgelsens prognose for vækst på henholdsvis fire pct. i 2015 og fem pct. i 2016 er for lavt og vurderer otte-ti pct. i 2015 og ti-tolv pct. i 2016 som mere realistisk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen