Berlingske Business

Stor tysk mediefusion falder på gulvet

FILE GERMANY MEDIA MERGER
De tyske medier Prosiebensat.1 og Axel Springer har droppet fusionsplaner, der ville have skabt en samlet mediekoncern med en markedsværdi på 14 mia. euro. Foto:

De tyske medier Prosiebensat.1 og Axel Springer har droppet fusionsplaner, der ville have skabt en samlet mediekoncern med en markedsværdi på 14 mia. euro. Det er anden gang på ti år, at fusionsforhandlinger mellem parterne falder på gulvet.

Det skriver Financial Times.

Selv hvis Axel Springer, som er Europas bedst sælgende tabloid-avis, og Prosieben, der sidder på knap halvdelen af det tyske marked for tv-reklamer, kunne blive enige om at slå pjalterne sammen, ville de møde stor udfordringer fra de tyske konkurrencemyndigheder som følge af dominansen på det tyske mediemarked.

PROSIEBENSAT1 M&A/AXEL SPRNGR

Netop konkurrencemyndighederne blokerede for ti år siden et lignende fusionsforsøg.

I stedet annoncerede parterne onsdag, at de vil indlede et fælles projekt, der skal fremme digitalt iværksætteri. Selskaberne vil sammen investere i nye, digitale projekter og sælge aktieposter i nye virksomheder i gengæld for reklamer.

- Vi fokuserer på at arbejde sammen i den digitale sektor. Men der er ingen planer om at ændre vores forretningsstruktur, siger en talsmand fra Axel Springer til Financial Times.

Nyheden kommer blot en uge efter, at Axel Springer tabte en budkrig om FT Group. Et bud på 750 mio. pund, svarende til 8 mia. kr., blev afvist af mediekonglomeratet Pearson, som ejer det britiske finansmedie Financial Times. Ifølge en kilde nær sagen gik FT Group til japanske Nikkei, som bød 844 mio. pund, svarende til 8929 mio. kr.

pix-Telia/Telenor

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen