Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Statsministeren vil sikre papiravisen

Statsministeren vil sikre papiravisen - 1
Foto:

De trykte aviser skal have statsstøtte, mens internetmedierne må klare sig selv. Pressens minister, Anders Fogh Rasmussen, skærer nu igennem den rødglødende debat om mediestøtte.

Mens pengekasserne i de danske avishuse gisper efter annoncekroner, er der godt nyt fra pressens minister. Anders Fogh Rasmussen blander sig nu i den hidsige debat om fremtidens mediestøtte med en kraftig opbakning til de trykte aviser.

I et interview med fagbladet Journalisten, udtaler statsministeren: "De trykte medier ved vi af erfaring er i høj grad leverandør af nyheder til de elektroniske medier, og derfor ville det blive et kolossalt savn i hele mediebilledet, hvis de trykte medier bliver presset ud af de elektroniske medier. Så det mener jeg godt kan begrunde, at vi i øjeblikket har nogle direkte og indirekte støtteordninger over for de trykte medier".

Netmedier retfærdigt behandlet
Han er ikke enig med de netmedier, der har argumenteret for, at det er uretfærdigt, at de ikke får andel i de milliarder, der hvert år uddeles i mediestøtte. "Nej, jeg tror faktisk, at de klarer sig fantastisk godt på nettet, hvor de nyder godt af en gratis distribution. I hvert fald i et vist omfang kan man sige, at de rent netbaserede tjenester ikke har voldsomme distributionsomkostninger i modsætning til de trykte medier. Det er lige præcis dét, der er min pointe. Hvis man skal sikre en lige konkurrence, skal man ikke nødvendigvis sikre de samme støtteordninger til pressen," siger statsministeren til Journalisten.

Udspring fra de trykte medier
Anders Fogh Rasmussens meldinger er interessante efter, at debatten om mediestøtte endnu engang er blusset op. Børsen skrev i sidste uge, at regeringens skattekommission agter at foreslå, at der lægges moms på dagblade.

Det fik avischefer og oppositionspartier til at advare om massiv bladdød blandt de i forvejen hårdt pressede dagblade. Men statsministeren slår nu fast, at dagbladene spiller en central rolle i demokratiet, som der skal værnes om. "Jeg tror stadig, at det er sådan, at hvis man laver en analyse af, hvilke nyheder der bliver bragt i de netbaserede og elektroniske medier, så har mange af dem deres udspring i de trykte medier. Det er der ikke noget at sige til, for dagbladene, som vi kender dem, har ofte et net af journalister, som for eksempel for de regionale og lokale dagblades vedkommende er ude og opsøge nyhederne i lokalsamfundet på en helt anden måde, end de netbaserede og elektroniske medier er i stand til," siger Anders Fogh Rasmussen. Danske medier modtog i 2007 direkte og indirekte statsstøtte for 6 milliarder kr. Heraf modtog de trykte medier cirka 1,5 milliarder i distributionsstøtte og momsfritagelse.

Rambøll og medieforsker Anker Brink Lund er i øjeblikket i gang med et større analysearbejde af den danske mediestøtte, der skal danne grundlag for omstrukturering af støtten. Den endelige rapport ventes færdiggjort til efteråret. Se indslaget med statsministeren her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen