Berlingske Business

Spotify-dræber kopierer Netflix og HBO

Jay-Z
Jay-Z med konen Beyonce Knowles-Carter, som også er med i Tidal sammen med en lang række af andre superstjerner. AFP Photo/Timothy A. Clary/Scanpix. Foto:

Jay-Z's nye musikstreamingtjeneste Tidal vil kopiere Netflix' succes med eksklusivt indhold. Det betyder, at forbrugere får sværere ved at navigere i markedet, siger ekspert.

Da Jay-Z offentliggjorde relanceringen af streamingtjenesten Tidal, var det med store armbevægelser og med kæmpe musikstjerner under armen, og nu er missionen klar. Tidal vil gennem eksklusivt indhold hive kunder ind i biksen, men det kan ifølge ekspert gøre det dyrere og sværere for musikkunder at streame musik.

Streamingtjenesten koster 199 kroner i Danmark, og for de penge får man ifølge Tidal adgang til helt eksklusivt indhold. Blandt andet er Rihannas nyeste musikvideo kun tilgængelig på Tidal, og Jay-Z har trukket sit første album ud af Spotify.

pix-Jay-Z

Netflix og HBO har haft stor succes med at gøre egenproduceret indhold som henholdsvis House of Cards og Game of Thrones eksklusivt for egne kunder, og Tidal kan på samme måde vinde kunder på den måde. Norske Daniel Nordgård, som er ekspert i digitaliseringen af musikbranchen, mener, der er et skred på vej i branchen.

NORWAY-US-MUSIC-WIMP-JAY Z-FILES

»Det kan komme til et brud med den eksisterende streamingmodel, hvor du næsten får adgang til et universalkatalog, når du bliver kunde af en streamingtjeneste,« siger Daniel Nordgård til det norske medie E24.no.

Pics-swift

Han mener, at Tidal kan være et skridt på vej mod en streamingbranche, som er meget mere specialiseret. Det kan også betyde, at musiktjenesterne kommer til at fungere som Netflix og HBO, hvor eksklusivt indhold produceret kun til den ene platform, skal sælge produktet.

Den tendens gør det dyrere for forbrugerne, hvis de vil have bred adgang til musikstreaming. Til gengæld giver det et mere alsidigt musikmarked, hvor man i højere grad vil kunne vælge og fravælge ud fra hvilken tjeneste, der udbyder det indhold, der tiltaler dig mest.

Under lanceringen af Tidal skrev alle de deltagende musikere under på et manifest, som har været hemmeligholdt indtil nu. Tidal har nu offentliggjort manifestet, og det er mere eller mindre en opsummering af selskabets visioner. Der kommer dog ikke noget frem om, hvor meget de forskellige kunstnere har givet eller fået for at være med i projektet. Det er dog kommet frem, at musikerne har fået aktieoptioner i firmaet til gengæld for at ville markedsføre Tidal.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen