Berlingske Business

Sportskanal koster TV 2 en tredjedel af overskuddet

tv2
Adm. direktør Merete Eldrup blæste i fløjten, da TV 2 Sport gik i luften. I regnskabet koster det dog tv-stationen dyrt. Foto:

Omlægningen af nichekanalerne koster på bundlinjen hos TV 2, der må vinke farvel til en tredjedel af overskuddet. Til gengæld er der eksplosiv vækst i streamingtjenesten TV 2 Play.

Der er fremgang at spore hos TV 2, der har vokseværk både på toplinjen og på antallet af abonnenter. Men en omlægning af nichekanalen TV 2 Film til TV 2 Sport samt dækningen af folketingsvalget koster dyrt og betyder, at tv-stationens resultat krymper med en tredjedel.

Sidste år lød resultatet efter første halvår på 139 mio. kroner før skat, mens det i år blot er på 93 mio. kroner. Den store nedgang ligger i nichekanalerme, hvor resultatet falder fra 198 til 104 mio. kroner, mens underskuddet på 32 mio. kroner på hovedkanalen, tv2.dk og TV 2 Play er vendt til et overskud på 21 mio. kroner.

Omsætningen stiger i samme periode fra 1.253 mio. kroner til 1.304 mio. kroner. Reklameomsætningen stiger med tre procent til 624 mio. kroner, mens abonnementssalget stiger med syv procent til 656 mio. kroner. Den øgede omsætning stammer især fra TV 2 Play, digitale reklamer og fra en øget abonnementspris på TV 2s hovedkanal.

TV 2 havde i 1. halvår 2015 fremgang i seerandel og seertid blandt alle danskere. TV 2-familiens share i målgruppen 20-60 år gik 0,4 procentpoint frem til samlet 35,1 procent, mens seertiden steg med 1,6 procent til en daglig tv-sening på 62 minutter.

Digital fremgang

Halvårsresultatet viser, at der er fremgang på TV 2s digitale platforme. TV 2 Play øgede antallet af abonnenter med 42 procent. Ved årsskiftet lød det, at streamingtjenesten havde omkring 150.000 brugere, hvilket i så fald betyder en stigning på 63.000 brugere på et halvt år.

Og noget tyder på, at brugerne også gør brug af tjenesten. Mængden af web-tv-visning er nemlig steget 119 procent det seneste halve år.

De månedlige sidevisninger på tv2.dk og web-tv voksede med henholdsvis 26 procent og 119 procent i forhold til samme periode sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen