Berlingske Business
12:59Mere salt i såret for skandaleramt japansk bilindustri

Sponsorer satser på eSport

4k monitor isolated on white
Fodbolden – og anden sport for den sags skyld – har et stærkt, virtuelt liv. Faktisk spurter eSporten frem med masser af turneringer bakket kraftigt op af sponsorer verden over.

Flere og flere annoncører øjner værdi i sponsorater i forbindelse med eSport. TV 2 og Microsoft stod eksempelvis bag en turnering, hvor finalen blev transmitteret live som optakt til EM. Også Elgiganten, Power og Hungry.dk var med som sponsorer.

Fredag aften sad tv-seere verden over klistret til skærmen, da EM i fodbold blev sparket i gang med en kamp mellem værtsnationen Frankrig og Rumænien.

Fodbolden – og anden sport for den sags skyld – har dog også et stærkt, virtuelt liv. Faktisk spurter eSporten frem med masser af turneringer bakket kraftigt op af sponsorer verden over.

14BUSbusiness-132538.jpg

Et dansk eksempel er TV 2 og Microsoft, som stod bag den netop holdte turnering Sommerbold eSport. En turneringsrække i FIFA 16, hvor finalen blev spillet torsdag i sidste uge som optakt til det »rigtige« EM.

Den blev livetransmitteret på TV 2 Sport. Endda med ingen ringere end Flemming »hutlihut« Toft i kommentatorboksen.

Turneringen tiltrak også sponsorer som Elgiganten, Power og Hungry.dk.

En eksplosiv udvikling

»E-Sporten er inde i en eksplosiv udvikling og vokser 30 procent årligt. Alle spiller, fordi det er sjovt, eller fordi de ser det som en konkurrencesport,« siger Thomas Koed, formand for forbundet af danske com­puterspillere, eSport Danmark.

En af grundene til den store opmærksomhed herhjemme er bl.a., at FIFA-­verdensmesterskabet de seneste tre år i træk er havnet i Danmark.

pelle

Danmark er også med helt i top, når det kommer til turneringer. Samtidig er der sket et tilskuerskred.

Hvor det tidligere kun var drenge mellem 18 og 25 år, der fulgte med, så spænder det i dag fra børn helt ned til seks-syv års alderen med forældre, over langt flere piger til mænd over 35, der kommer med vennerne.

Glade sponsorer

Den udvikling glæder David Merkistein, ejeren af det danske hold, Wicked Gaming, som er et af de nye hold, der er etableret og som havde to spillere med blandt de sidste otte i turneringen.

»Både skoler og fodboldklubber har eSport på agendaen, bl.a. meldte den fynske fodboldklub Marienlyst sig på banen for nylig ved at åbne deres helt egen eSport-afdeling. At TV 2 også går ind og viser finalen som optakt til EM vidner om, at vi er på vej med det endelige gennembrud,« forklarer holdejeren, der også peger på, at den slags tiltag gør det lettere at opnå sponsoraftaler.

No Ads on Green Direction Arrow Sign.

Wicked Gaming har bl.a. fået take away-portalen Hungry.dk som hovedsponsor. Et sponsorat, som ifølge direktør hos Hungry.dk, Rune Risom, er en direkte konsekvens af, at sporten vokser, og at han dermed rammer direkte ind i målgruppen.

»Ud over at sponsoratet selvfølgelig handler om at give os synlighed, så vil vi også gerne støtte eSporten og gaming, så den kan vokse sig endnu større i Danmark. Dels fordi mange af vores kunder er gamere, men også fordi vi selv er gamere,« siger Rune Risom.

15busMedier 1.jpg

I øvrigt blev den omtalte turnerings sejrsherre Claes Hansen, der spillede med Frankrig og vandt finalen 3-2 over Hassan El-Saraf, der havde Portugal og Cristiano Ronaldo på banen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen