Berlingske Business
17:42

Som man spørger...

 DR
Dansk Folkeparti offentliggjorde tidligere på måneden i en kronik i Berlingske deres forslag om at beskære den offentlige finansiering af Danmarks Radio med 25 pct. Foto:

Dansk Folkeparti offentliggjorde tidligere på måneden i en kronik i Berlingske deres forslag om at beskære den offentlige finansiering af Danmarks Radio med 25 pct.

I går publicerede gratisavisen MX så en bredt citeret undersøgelse, som jeg selv har stået bag, som viste, at det forslag er der flertal for i befolkningen. Disse to begivenheder er lige efter bogen i den daglige nyhedsdækning, men giver mig samtidigt anledning til at dvæle lidt ved et aspekt ved undersøgelser og nyhedsdækningen – nemlig spørgsmålsformuleringerne.

I den konkrete undersøgelse stillede vi helt bevidst spørgsmålet meget overordnet – i tråd med det budskab, som DF meget dygtigt har kommunikeret. Altså om danskerne er enige eller uenige i, at DRs årlige budget på 3,7 milliarder bør beskæres med 25 pct. Og det er et udsagn med forholdsvis bred appel, om end i særlig grad hos LA og DFs egne vælgere.

til bm f Bylinefoto2011

I nyhedsartiklen efterlyser professor Frands Mortensen flere detaljer om, hvad folk rent faktisk vil spare på i DR, for som han siger: Alle vil hellere have et kilo oksekød 25 procent billigere! Deri har han en pointe, for der er forskel på, hvordan man forholder sig til det overordnede og det konkrete. Da vi eksempelvis under finanskrisen spurgte til bankrådgiverne som faggruppe, var holdningen, at de overvejende var sælgere, men når vi i stedet spurgte til egen bankrådgiver, så var der mere balance mellem rollen som sælger og rådgiver.

Ligeledes er der de 3,7 milliarder. Det er nemlig en kendt sag, at hvis man vil have folkelig opbakning til et forslag af denne type, skal man anvende det størst mulige beløb – og 3,7 milliarder er et meget stort beløb! Vi testede for nogle år siden, i samarbejde med Cambridge University, englændernes holdning til BBC-licensen ud fra forskellige formuleringer. Når vi nævnte det årlige licensbeløb (ca. 1.250 kroner), mente et flertal, at BBC gav dårlig værdi for pengene, men når vi nævnte det daglige beløb (ca. tre og en halv krone) mente et flertal, at BBC gav god værdi for pengene!

Men skulle vi så ikke have formuleret DR-spørgsmålet anderledes? Nej, det mener jeg ikke. I det aktuelle eksempel var formålet at måle danskernes holdning til det konkrete forslag, og så skal der naturligvis spørges direkte til det kommunikerede budskab – uagtet at det kan fremstå lidt unuanceret i nyhedsdækningen!

mandag - vice.jpg

Lidt i samme boldgade er anvendelsen af hjælpetekster – altså en yderligere forklaring af de udsagn, som vi beder danskerne tage stilling til.

Det har vi jævnligt interne diskussioner om, da nogle af mine kollegaer er rene puritanere, som mener at en hjælpetekst næsten er umulig at formulere neutralt. I deres øjne vil man med hjælpetekster ligeledes fravige princippet om at måle folkestemningen her og nu, men i mine øjne kan det indimellem give god mening. I DR-eksemplet var det aldrig aktuelt, så tillad mig endnu en gang at anvende et britisk eksempel.

Da briterne for fem år siden stemte om, hvorvidt valgsystemet skulle ændres, begyndte vi og mange af vores kolleger med jævnlige målinger af det mulige udfald lang tid i forvejen. Briterne valgte som bekendt at forkaste det nye forslag og beholdt i stedet deres »First-Past-The-Post«-system. Da andre målinger viste, at folk generelt ikke kendte forskellene særlig godt, benyttede vi i vores undersøgelser en hjælpetekst, som forklarede det nye forslag, og vores målinger viste en føring til nej-siden et halvt års tid inden målingerne fra de af vores kolleger, som ikke anvendte hjælpetekster.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen