Berlingske Business

Søndagsavisen blæser retræte i Jylland

Søndagsavisen blæser retræte i Jylland - 1
Foto:

Svigtende annonceindtægter tvinger den pressede gratisavis til at reducere oplaget kraftigt ved at lukke ned i store dele af Jylland. 34 medarbejdere fyres.

Det oplyser den børsnoterede virksomhed i en fondsbørsmeddelelse. Kort efter, at man trak sig ud af Nordjylland står det nu klart, at Søndagsavisen fremover heller ikke vil udkomme i Vestjylland, Esbjerg, Sønderjylland og Århus. Avisen skærer desuden ned på oplaget i indre København.

Ændringerne betyder, at Søndagsavisen oplag reduceres fra 2,1 mio. ekspemplarer til 1,4 mio. Det vil sige en reduktion på 33 pct.

Søndagsavisen udkommer fremover i Horsens, Vejle og Kolding samt på Fyn og Sjælland.

Det er en markant udmelding fra avisen, der indtil for nylig var landsdækkende. Traditionelt er det kun en en lille del af annonceindtægterne på Søndagsavisen, der kommer fra landsdækkende annoncer. Det betyder, at omkostningerne ved at lukke regioner ned er begrænsede.

Meldingen kommer få dage efter, at Søndagsavisen nedjusterede sine forventninger til resultatet for 2008 med 100 mio. kr., så der der nu er underskud på driften. Udover gratisavisen af samme navn, står Søndagsavisen bag jobportalen Ofir og distributionsselskabet Forbruger-Kontakt.

Handlen i aktien har været begrænset tirsdag formiddag, men klokken halv tolv havde selskabet tabt 6,8 pct. af sin markedsværdi. Siden årsskiftet har aktien gået tilbage med 31 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen