Berlingske Business

Social media-guru Gary Vaynerchuk: TV-reklamer er spild af penge

aa
Den amerikanske social media-guru Gary Vaynerchuk, som er i København for at tale ved Copenhagen Summits. Foto:

Den amerikanske medieguru Gary Vaynerchuk rådgiver verdens største virksomheder i kommunikation på sociale medier. Hans pointe er, at vi alle er medier før noget andet.

»Hvor mange af jer har jeres mobiltelefon inden for rækkevidde?«

Det spørgsmål stillede social media-guruen Gary Vaynerchuk til en sal fyldt med jakkesætklædte forretningsfolk ved President Institutes konference i København torsdag. Alle rakte hånden i vejret.

LINKEDIN-CHINA/

Og det er netop Gary Vaynerchuks pointe. Vores - og forbrugernes - opmærksomhed er rettet mod mobiltelefonen. Derfor giver det mening for virksomheder at kommunikere på sociale medier i stedet for at bruge penge på tv-reklamer, avisreklamer og billboards.

»Det er spild af penge. Ingen ser tv-reklamer mere. Hvis de er tvunget til at sidde foran tv'et, når der er reklamer, griber de mobiltelefonen og går på sociale medier,« siger Gary Vaynerchuk og tilføjer:

»Det er et helt andet spil, der bliver spillet på sociale medier.«

Gary Vaynerchuk blev kendt for at opbygge en online vinbutik med Google Adwords og YouTube. På syv år voksede familiens vinbutik fra at være en 3 millioner dollar-forretning til at være en 60 millioner dollar-forretning.

US-IT-INTERNET-LIFESTYLE-SEX-GOOGLE-FILES

I dag har Gary Vaynerchuk over en million følgere på Twitter, hvor han giver gode råd om digital kommunikation og sociale medier. Han rådgiver internationale virksomheder som GE og Pepsi og rejser verden rundt for at give foredrag om sociale medier.

Hans seneste bog Jab, Jab, Jab, Right Hook, som er på New York Times bestseller-liste, giver et bud på, hvordan man skaber forretning på sociale medier ved at lytte og spørge, før man beder om noget fra sine kunder.

»Før sociale medier havde virksomheder kun én chance. De var tvunget til at give en lige højre. Det var dyrt og stort at nå sine kunder,« siger Gary Vaynerchuk.

Gary Vaynerchuks hovedpointer er, at virksomheder skal respektere deres publikum og respektere de forskellige platforme, de befinder sig på.

»For at få folk til at lytte til dig på sociale medier og handle på det, du siger, skal du bruge platformenes sprog. Du skal være opmærksom på indhold, lytte og tilpasse dit indhold til de enkelte platforme,« siger han.

Berlingske Business bringer et længere interview med Gary Vaynerchuk i Business Magasin, når vi i maj sætter fokus på virksomheders image.

US-SCIENCE-PSYCHOLOGY-TECHNOLOGY-SOCIAL-INTERNET-FILES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen