Berlingske Business

Snart ser flest tv på mobilen

TELECOMS-MWC/
Foto:

PC'en er ved at miste fodfæstet som den foretrukne platform til at se tv på nettet. Tv-forbruget via mobile enheder er fordoblet på to år og udgjorde i 2014 26 pct. af det samlede online tv-forbrug.

I øjeblikket sker der en voldsom vækst i tv-forbrug via mobile enheder, skriver Markedsføring.

Fra 2012 til 2014 er det mobile tv-forbrug nemlig fordoblet og udgjorde i 2014 hele 26 pct. af det samlede online tv-forbrug, der også oplever fremgang i brugen af de såkaldte ”set top-bokse”.

Det viser en ny undersøgelse fra Adobe, der har undersøgt online tv-forbrug og adfærd i USA og Canada henover en periode på 24 måneder.

Undersøgelsen viser, at forbruget på smartphones er voldsomt stigende, hvor andelen af den samlede trafik i 2014 steg med 75 pct. - mens det gik knap så stærkt for tablets, der ”kun” præsterede en stigning på kun 50 pct. i samme periode.

pix-TV-hund

Og da udviklingen ser ud til at fortsætte, ventes mobile enheder at overtage computerens plads som den foretrukne tv-platform inden udgangen af 2016.

Vi ser i stigende grad online tv på mobile enheder, og vi forventer, at streaming kommer til at stå for 18 pct. af det samlede seertal inden årets udgang. Den stigende interesse for streaming via mobile enheder og set top-bokse betyder, at distributører af indhold er nødt til at have fokus på at forbedre den digitale brugeroplevelse på tværs af mobile enheder, fortæller Jes Schyum, nordisk kommunikationschef hos Adobe.

Det gennemsnitlige tidsforbrug steg nemlig 22 sekunder, hvilket svarer til en stigning på 24 pct. i forhold året før. Det hænger bl.a. sammen med, at smartphones har fået større skærme, som det eksempelvis er sket med Apples iPhone 6.

Det er dog værd at bemærke, at der også sker voldsom stigning i video-streaming generelt, hvor forbruget de sidste 24 måneder er steget med hele 467 procent, hvilket også hænger sammen med en stigning i forbrug af OTT-tjenester og ”set top-bokse” som Apple TV, Roku, Chromecast, og PS4.

pix-Apple-TV

13 mio. seere loggede i gennemsnit ind mindst én gang i kvartalet for at se tv, enten fra en ”set top-boks” eller en mobil enhed. Det svarer til en fordobling i forhold til 2013. Og ser man isoleret på forbruget via OTT-tjenester som Apple TV, Netflix og PS4, er andelen fra 2013 til 2014 vokset fra 11 pct. til 16 pct.

Dermed stjæler ”set top-boksene” og OTT-tjenesterne markedsandele fra Apples iOS, der trods et fald fra 57 pct. til 45 pct. stadigt er det mest anvendte, når det kommer til streaming af tv på nettet.

Faktisk blev næsten en tredjedel (29 pct.) af alt online tv i 2014 set via en iPad, og iPad’en er dermed den mest populære enhed at se online tv på, hvor ”set top-boksene” står for 14 pct. af forbruget, hvor Roku er den mest populære tjeneste på 7 pct. efterfulgt af Apple TV med 5 pct. og spillekonsoller med 2 pct.

En af de væsentligste årsager er den såkaldte ”binge watching”-bølge, hvor brugerne gerne lige ser ét afsnit til af deres favorit tv-serie, hvor det gennemsnitlige forbrug af online video er steget med 13 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen