Berlingske Business

Seriemordere, 80erbørn og dystopi giver Netflix kraftig vækst

Cast members McLaughlin, Wolfh
Drengene fra serien Stranger Things har været med til at tiltrække millioner nye abonnenter til streamingtjenesten Netflix i 2017. Reuters/Mario Anzuoni

De sidste tre måneder af 2017 var stærke for Netflix, der fik 8,3 millioner nye abonnenter. Det viser regnskab.

Netflix fik sidste år sammenlagt 24 millioner nye abonnenter på sin streamingplatform. Omsætningen steg i 2017 med 36 procent til 11 milliarder dollar eller 67 milliarder kroner.

Det skriver Netflix i sit regnskab for fjerde kvartal.

»Fjerde kvartal afsluttede et fantastisk år for Netflix med nye sæsoner af »The Crown«, »Black Mirror« såvel som »Stranger Things«. Vi lancerede også nye, succesfulde serier som »Godless«, »Marvel's The Punisher« og »Mindhunter« fra instruktøren David Fincher,« skriver Netflix.

»Mindhunter« er en populær serie om udviklingen af FBIs psykologiske profiler af seriemordere, »Stranger Things« er en hyldest til 80ernes dystre sci-fi, og »Black Mirror« en samling fremtidsdystopier.

Christiane Schaumburg Müller

De mange nye serier har givet kunder i butikken. I fjerde kvartal - de sidste tre måneder af året - fik Netflix 8,33 millioner nye abonnenter. Omsætningen blev på 3,2 milliarder dollars eller 19,5 milliarder kroner mod 2,9 milliarder dollars i efterårskvartalet.

Af de 8,33 millioner nye kunder kom de 6,33 millioner fra andre lande end USA. Det er afgørende for Netflix' forretningsmodel, at forretningen bliver udvidet uden for hjemmemarkedet.

Det er den også blevet. Ved udgangen af året havde Netflix 62,8 millioner kunder uden for USA. Det er 18,4 millioner flere end i samme periode året før.

Alt har dog ikke været fryd og gammen for Netflix i kvartalet. En af selskabets helt store succeser, »House of Cards«, blev stoppet, da hovedrolleindehaveren, Kevin Spacey, blev beskyldt for sexchikane.

»Vi tog en omkostning på 39 millioner dollar (237 millioner kroner, red.) for indhold, vi besluttede ikke at gå videre med,« noterer Netflix kort i regnskabet.

Netflix havde allerede en sæson klar, da serien blev lagt ned.

På trods af at Netflix forventer mere konkurrence på streamingmarkedet fra giganter som Amazon, Apple, Facebook, YouTube og Disney, venter selskabet fortsat vækst.

03BUSUSA-NEW-YORK-STOCK-EXC.jpg

I de første tre måneder af 2018 regner Netflix med at få 6,4 millioner nye abonnenter - 4,9 millioner af dem uden for USA.

»Vi tror på, at vores store investering i indhold betaler sig,« skriver Netflix.

Netflix lejede oprindelig DVD-film ud men gik ind i streamingbranchen og er i dag verdens største på området. Det er på det seneste sket ved at investere store beløb i egne produktioner af film og serier, som udelukkende kan ses af Netflix-kunder.

»Netflix hælder flere og flere penge i at skabe indhold, og det kan direkte oversættes til flere abonnenter. De ser en stor mulighed, og de rykker, så hurtigt de kan, for at angribe,« konstaterer analytiker Richard Greenfield fra BTIG over for nyhedsbureauet Reuters.

Netflix planlægger at bruge op til otte milliarder dollars i år på TV-serier og film for at holde afstand til konkurrenter som Disney, Amazon-com og HBO.

/ritzau/Th.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen