Berlingske Business
17:42

Sådan fik discountkæden styr på sit image

06BUSRema1000-114831.jpg
Et målrettet og årelangt arbejde med Rema 1000s »Discount med holdning«-storytelling giver nu bonus. Arkivfoto: Christian Als

Norske Rema 1000 er på få år kravlet op i toppen af flere imagemålinger herhjemme, men hvad skyldes det? Discountkædens mangeårige samarbejdspartner på PR-fronten forklarer.

Da analysevirksomheden YouGov tidligere på året udgav sit Brandindex for Danmark – der sammenligner flere end 300 varemærker for at vise, hvilke brands der havde fået mest positiv omtale herhjemme – var det ikke overraskende den danske klodskæmpe Lego, som tronede på toppen. Sådan plejer det at være. Men på andenpladsen var der en artig overraskelse i skikkelse af den norske discountkæde Rema 1000.

At det ikke blot var en enlig svale, blev understreget i sidste uge, hvor en undersøgelse foretaget af Loyalty Group International viste, at Rema 1000 har de mest tilfredse og loyale kunder blandt supermarkedskæderne herhjemme. En position som kæden indtager foran Kvickly og Superbrugsen, mens Netto placerer sig nederst som nummer ti i undersøgelsen.

Dermed er Rema 1000 på blot en håndfuld år gået fra at være et supermarkedsbrand, som de fleste danskere kun havde et skuldertræk til overs for, til at være det mest populære. Og hvad skyldes det så?

Buræg bliver fjernet fra hylderne i Føtex og Netto

Vi har spurgt Mads Byder, stifter og ejer af PR-bureauet Help PR, der har stået i spidsen for Rema 1000s PR-arbejde herhjemme i ni år.

»Det er en kombination af flere ting. Bl.a. har kædens marketingindsats været fornem, hvilket kom til udtryk i fjor, hvor kædens marketingansvarlige herhjemme, Anders Rene Jensen, blev kåret som årets CMO af Berlingske Business,« siger han.

Dertil kommer udviklingen på markedet. Netto var danskernes darling i 00erne, hvor discount i sig selv var kodeordet, men nu er pladsen overtaget af Rema 1000, hvis slogan »Discount med holdning« tilsyneladende har ramt en nerve hos danskerne.

Rema 1000 adskiller sig fra andre discountkæder som f.eks. Netto på ét afgørende punkt, som detailhandelsekspert Bruno Christensen fra konsulenthuset Detailhandels Promotions tidligere har tillagt stor værdi i en artikel i Berlingske Business: De enkelte butikker ejes af selvstændige købmænd, der har investeret i butikkerne og derfor knokler løs for at få succes.

Billede

Franchisemodel giver pote

Den udlægning nikker Mads Byder genkendende til.

»Som PR-mand er det første og vigtigste, at det hverken er marketing eller PR, der er den udslagsgivende faktor. Det ville være let for mig at sidde og sige her, men nej. Det er faktisk det, at ejerskabet er så kæmpestort i Rema 1000,« siger han.

»Naturligvis skyldes det også dygtige medarbejdere på lageret og på hovedkontoret i Horsens, men det kæmpestore ejerskab i butikken via franchisemodellen og franchisekøbmanden, der formår at skabe god stemning og gode kundeoplevelser i de enkelte butikker, udgør den helt store forskel. I princippet kunne vi stoppe interviewet her,« lyder det fra Mads Byder.

GERMANY-DISTRIBUTION-SUPERMARKET-NETTO

Men gør godt købmandskab det alene?

»Jamen, tingene hænger faktisk sammen. Rema 1000 kører ikke kampagne på kampagne på kampagne, som man kender fra mange andre i detailbranchen. De PR-historier, der rulles ud, går meget sjældent på fødselsdage, tilbud eller nye økologiske varer i butikken. Nej, det går på: Hvad er det, Rema 1000 rent faktisk gør?«

Mads Byder forklarer, at det er en strategi, som Help PR har forfulgt sammen med den øverste ledelse i Rema 1000. Og det har ført dem på en optur gennem imageland.

»Vi sætter storytelling på de gode aktiviteter, som Rema 1000 sætter i søen. Her taler jeg ikke om kampagner, men om reelle initiativer. Det kan være initiativer som madspild, mindre brødpakninger og et-styks-priser, samt aktiviteter som sport og aqua camps, ansatte med autisme, senioransatte mv. Der er en lang række initiativer, som Rema 1000 gør på kædeniveau eller lokalt i den enkelte butik, som vi benytter og kommunikerer,« siger Mads Byder.

Det resulterer bl.a. i masser af omtaler af Rema 1000 i lokale ugeaviser, regionale dagblade og øvrige medier, hvilket er med til at positionere butikskæden stærkt. Ikke mindst i lokalområderne.

Lidl

Det lange og seje træk

Mads Byder understreger, at det, som Help PR primært har hjulpet Rema 1000 med, er at få storytellingen på plads.

»Vi har gennem ni år fortalt den samme historie. Og jeg ser rigtig mange steder, at nogle hele tiden genopfinder sig selv. Det er sikkert sådan nogle som os konsulenter og reklamebureauer, der skal finde på en nyt slogan, en ny rød farve eller lignende, men sagen er bare, at hvis din grundforretning og dine værdier er de samme, så skal du også kommunikere det samme, men med mange forskellige vinkler,« siger Mads Byder, der mener, at gentagelsens kunst er undervurderet i meget af nutidens kommercielle kommunikation.

»Du kan bare se på politik: De, der siger det samme i en årrække – hvad enten man er enig eller ej – er dem, der står stærkest. Det er ikke anderledes for brands,« siger Mads Byder.

Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at man ikke kan være nødt til at genopfinde et brand og storytellingen omkring det, hvis man er havnet på dybt vand, men ellers handler det i høj grad om at få historien ud og gentage nøglebudskaberne.

»Jeg plejer at sige, at det er ikke tilfældigt, at »Ecco er behagelige sko«, eller at »Audi står stærkt på teknikken«. Det er heller ikke tilfældigt, at det blev Rema 1000, danskerne opfatter som ægte »discount med holdning«, siger Mads Byder.

Rema 1000 - 2016113007522444_o

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen