Berlingske Business

Sådan får du succes på YouTube

BOSNIA-BUSINESS/
Foto:

Det er enkelt, men ikke let. Richard Herd har sammen med Jamie Oliver udviklet den populære Food Tube-kanal på YouTube. Læs Richard Herds tre tips til YouTube-branding her.

"Mad er det mest benyttede søgeord på internettet. Lige efter porno,” siger Richard Herd. Han er i storslået humør, og det kan man godt forstå.

Richard Herds og Jamie Olivers hjertebarn ”Food Tube” er et hit på YouTube over 1,4 million subscribers.

De lancerede kanalen i januar 2013 og har sidenhen opbygget et af de mest populære samlingspunkter for madentusiaster på verdens største videoportal. Not bad, not bad at all. Det skriver Markedsføring.dk.

– Vi oplevede, at vores tv programmer ikke længere var i stand til at opnå de samme seertal som tidligere. Det er en generel tendens i Storbritannien. Seerne flygter hen til online videoer, og vi vil gerne følge med dem, siger Richard Herd.

Han har i mange år samarbejdet med Jamie Oliver omkring nogle af den engelske koks mest populære programmer. I løbet af 2012 så makkerparret skriften på væggen og begyndte at forberede deres skifte til YouTube.

I dag er Richard Herd network manager på Food Tube, chefen bag kameraet, der holder styr på alt indhold til kanalen, og det fortæller han om på Clever Content konferencen i næste uge.

Roskildefestival2014

Glem hvad du ved

Med en baggrund i traditionelt flow television var det noget af en omvæltning, da Oliver og Herd skiftede platform til YouTube. Det skulle man i hvert fald tro. Duoen selv var ubekymret, og regnede med, at deres erfaring var en stor fordel i et digitalt video-univers.

– Vi tænkte, at det her bliver nemt nok. Vi har en masse viden fra tv, og Jamie Oliver er et af de største brands inden for genren. Vi troede, at vi bare kunne skrive på Facebook “hey, vi laver de her videoer”, og så ville folk se dem. Men sådan var det slet ikke, siger Richard Herd.

– I løbet af de første par videoer, vi postede, mistede vi 40 pct. af vores seere. Det var et kæmpe chok. Når folk ser tv, er de afslappede og sidder med deres kaffe. Når folk ser videoer på internettet, er de interaktive og klikker videre, hvis indholdet keder dem. Vi blev nødt til at uddanne os selv i en helt ny skabelon for indhold, siger Richard Herd.

Tempo, tempo, tempo. Det var den første nye læresætning, som Richard Herd tog til sig. Fra tv var han vant til flere minutters træden vande, inden et program sådan rigtigt gik i gang. Den går ikke på nettet. Her varer en hel video lige så lang tid, som træden vande gjorde på tv. Skriver Markedsføring.dk.

– I dag kører vi direkte på. “Jeg skal lave en lækker lasagne” og så går vi i gang. Der skal ikke gå mere end fem sekunder, før videoens handling starter. Det er vigtigt, at vi på den måde har omstillet os til brugernes forventninger på en platform som YouTube.

– For det viser, at vi tager mediet seriøst. Vi forventer ikke, at publikum falder ned af stolen og ændrer vaner, fordi vi har Jamie Oliver. Vi lytter til publikum, og det er måske den allervigtigste erkendelse på YouTube: Lyt til publikum, siger Richard Herd.

FACEBOOK-DOWN/

Tre tips til YouTube-branding

Tre tips fra Richard Herd: Sådan opbygger du et populært online brand på YouTube

• Gør det kort

Kom ud med dit budskab så hurtigt som muligt. Hvor, hvad, hvordan på fem sekunder. Videoer må under ingen omstændigheder være længere end syv minutter.

• Lyt til dit publikum

Forstå hvad dit publikum har lyst til. Vær ydmyg når du lytter til kritik. Hvis du missede første gang, vil det ikke nytte noget at holde fast i samme koncept.

• Brug dine fans

Betragt dit publikum som fans. Hvis du laver noget godt indhold, vil dine fans gerne dele og forsvare det. Dine fans er en potentielt fantastisk distributionskanal. Gør det nemt at finde og dele dit indhold.

pix-Google-skilt

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen