Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Så vigtige er de: De unge driver fremtidens medievækst

Billede
Især unge mennesker er storforbrugere af medie­r og underholdning på mobil­telefoner og tablets. På markeder med mange unge vil det afspejle sig i fremtidens vækst i indtægterne for medie- og underholdningsbranchen. I Danmark er andelen af unge på niveau med resten af Vesteuropa, hvor væksten ikke bliver så markant som i lande som Pakistan, hvor andelen af unge udgør ca. 70 pct. af befolkningen. (Foto: Sara Gangsted)

De unge forbrugere og den digitale udvikling driver væksten i medie- og underholdningsbranchen, der i Danmark kommer til at vokse med tre pct. om året frem mod 2020. Den digitale udvikling giver både plads til nye spillere og nye muligheder for de eksisterende, viser en ny stor medie- og underholdningsanalyse.

Unge forbrugere øger medieforbruget, og det er både en udfordring og en gylden chance for vækst i medie- og underholdningsbranchen, lyder en af konklusionerne i en ny global analyse fra en af verdens største revisions- og konsulentvirksomheder PwC.

Helt overordnet viser analysen, Global Entertainment and Media Outlook 2016-2020, at de samlede indtægter i medie- og underholdningsindustrien på verdensplan i gennemsnit vil vokse med 4,4 pct. de næste fem år.

I Danmark kommer det til at gå lidt langsommere, da de samlede indtægter forventes at lande på en årlig vækst på ca. tre pct. fra 57,1 mia. kr. i 2015 til 63,9 mia. kr. i 2020.

Billede

»Den danske medie- og underholdningsbranche kan ikke helt følge med de globale vækstrater. Udviklingen skal dog ses i lyset af, at mange af udviklingslandene i analysen har en meget yngre befolkningssammensætning og en voksende middelklasse, som driver en høj vækst inden for særligt digitale medier. Sammenligner man Danmark med vores vesteuropæiske naboer, ligger vi dog på niveau,« forklarer Leif Ulbæk Jensen, der er medie- og underholdningsekspert og partner i PwC.

De unge i førertrøjen

Ifølge undersøgelsen er det særligt de unge, der kommer til at drive væksten.

Den samlede vækst i indtægterne fra underholdnings- og medieforbruget på verdens ti »yngste« og ti »ældste« markeder i demografisk forstand viser, at underholdnings- og medieforbruget på de ti »yngste« markeder i gennemsnit vokser tre gange så hurtigt som de ti »ældste« markeder.

Vesteuropa og herunder Danmark har en befolkningssammensætning, hvor ca. 40 pct. af befolkningen er under 35 år.

Det afspejler sig i en årlig vækst på mellem to og tre pct. sammenlignet med for eksempel Pakistan, der med en befolkning, hvor 70 pct. af befolkningen er under 35 år, har en årlig gennemsnitlig vækst på ca. ti pct. frem mod 2020.

NEWYORK-NOTES/

»Hurtig vækst på de »yngste« markeder gælder uanset det enkelte lands velstand, så alderssammensætningen er den største enkeltfaktor for væksten. Danmark er et af de »ældre« markeder, og så meget desto vigtigere er det, at de danske aktører har godt fat i de unge forbrugere, siger Leif Ulbæk Jensen.

Derfor er det ekstra vigtigt for danske medie- og underholdningsbosser at have fingeren på pulsen og lytte med på de tendenser, der rører sig blandt de unge forbrugere, mener Leif Ulbæk Jensen.

»Hvornår stopper de unge for eksempel med at downloade musik og film for at gå over til at streame, og hvordan holdes forretningsmodellen hele tiden relevant. Den type spørgsmål skal virksomheder i branchen helst kende svaret på for at kunne klare sig i konkurrencen om de unges gunst, siger han.

tv 2

Den digitale chance

Analysen er også med til at understrege, at den omfattende digitalisering i branchen åbner for nye aktører og ændrer på de eksisterende.

Der er således både teknologivirksomheder, der deltager i kapløbet om at blive hybride udbydere af indhold, og traditionelle udbydere, der går i den anden retning og udvikler sig til hybride teknologivirksomheder.

»Vi ser, hvordan den hurtige udvikling i teknologien og digitaliseringen bryder eksisterende relationer op, skubber til de store generalistvirksomheder for at give plads til mindre specialister, og tillader små, adrætte konkurrenter at slå eksisterende virksomheder af banen,« forklarer Leif Ulbæk Jensen, der nævner Netflix og Spotify som eksempler på denne trend.

Netreklamer driver væksten

Det hurtigst voksende segment globalt set vil i de kommende fem år være reklamer på internettet med en vækst på 11 pct. efterfulgt af internetadgang med en vækst på 6,8 pct. Også i Danmark vil internetreklamer opleve en tocifret vækst med ca. 12 pct. om året i gennemsnit, mens internetadgangen i Danmark vil stige med en årlig vækst på 3,7 pct. i gennemsnit, lyder forudsigelsen.

14BUSPix-Poul-Madsen-sur-18.jpg

Derimod vil der generelt ske et fald i udgivelsen af blade og aviser, men selv her er der store variationer mellem de forskellige lande.

For eksempel vil der i Nordamerika være et samlet årligt fald på i gennemsnit 3,1 pct. i indtægterne fra avisudgivelse, mens der i Indien vil være en stigning i væksten på 2,7 pct.

I Danmark vil avisbranchen opleve negativ vækst med i gennemsnit 3,5 pct. årligt i perioden.

»Vi vil i de kommende år opleve omfattende ændringer i forbrugsmønstrene. Forbrugernes mulighed for selv at udforme og sammensætte deres medieforbrug har været én af de mest magtfulde nye tendenser i branchen, og det vil kræve innovation og kapital for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel,« siger Leif Ulbæk Jensen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen