Berlingske Business

Så meget tjener den danske krimikonge

Forfatteren Jussi Adler-Olsens
Forfatteren Jussi Adler-Olsens bøger er nu udkommet på 25 sprog, og på verdensplan har han solgt omkring 10 millioner eksemplarer. Foto:

Læselystne danskere valfarter i disse dage til Bogforum i Bella Center for at møde de danske forfattere, som her har mulighed for at sætte ekstra gang i salget af deres værker. Men hos den danske krimikonge Jussi Adler-Olsen ruller millionerne bare ind.

Den danske krimikonge Jussi Adler-Olsen skulle lørdag - sammen med danske forfatterkolleger - signere kogebogen "Forfatternes Køkken" på Bogforum i Bella Center.

Adler-Olsen bør imidlertid ikke bekymre sig om at få brød på bordet.

1. Kirk


Hans voldsomme succes med kriminalromanerne med politimanden Carl Mørck og hjælperen Assad, der har storsolgt over hele verden, har nemlig gjort ham til mangemillionær de seneste år - og mon ikke at indtægterne fra filmindspilningen af "Kvinden i Buret" i år vil bidrage yderligere til Adler-Olsens økonomiske succes. Filmen fra Zentropa solgte på de første 20 dage i oktober en halv million biografbilletter

Adler-Olsens forretningsmæssige succes er til at tage at føle på. Ifølge 2012-regnskabet fra hans forfatterselskab, ADLEROLSEN.DEP ApS solgte han sidste år bøger m.v. for 25,8 mio. kr. mod knap 20 mio. kr. i 2011.

Med afkastet af investeringer løb overskuddet før skat op i 26,2 mio. kr. mod 18,9 mio. kr. i 2011.

Efter skat har Adler-Olsens virksomhed tjent næsten 20 mio. kr. Det er ligeså meget som den amerikanske IT-gigant Hewlett Packard tjente i Danmark og mere, end hvad de to olieselskaber Q8 og Total tjente i Danmark sidste år.

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.


Efterhånden er formuen i forfatterens selskab løbet op i 30,4 mio. kr., og der er stort set ingen gæld, selvom der i 2012 er investeret i en ejendom til 4,8 mio. kr.

Det flotte 2012-overskud er blevet fejret med et udbytte på 8 mio. kr. mod 4,4 mio. kr. for 2011.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen