Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Ritzaus Bureau overtager Scanpix

Berlingske Media i Pilestræde i København
Berlingske Media i Pilestræde i København Foto:

Berlingske Media har torsdag indgået en aftale om salg af Scanpix til Ritzaus Bureau A/S.

Ritzau overtager alle Scanpix´ medarbejdere, billedsystemer, alle aftaler med kunder og samarbejdsaftaler med leverandører, samt en salgsagentaftale på billederne fra Berlingske Medias billedarkiv. Overdragelsen af Scanpix sker med virkning fra den 1. januar 2018.

Ritzau købte i april fotobureauet Polfoto og styrker med overtagelsen af Scanpix sin position som mediernes nyhedsbureau, der leverer tekst, lyd og billede i de formater, som medierne efterspørger.

»Hos Ritzau er bureauvirksomhed kerneforretningen, og i en nyhedstjeneste er tekst og billeder to sider af samme sag. Overdragelsen vil styrke billeddækningen - og med et stærkt fokus på kundernes behov, vil det give os bedre muligheder for at finde nye veje og løsninger, der skaber værdi,« siger Lars Vesterløkke, administrerende direktør og chefredaktør.

Van Thillo

»Overtagelsen giver os mulighed for at udvikle og styrke billedtilbuddet til alle, som har brug for professionelle nyhedsbilleder. Vi vil øge billedudvalget og forbedre tilgængeligheden, både når det gælder arkivbilleder og dækningen af verden i dag,« siger Lars Vesterløkke.

Berlingske Media fortsætter efter frasalget af Scanpix som en af fotobureauets største og vigtigste billedkunder, ligesom Berlingske Media også vil være en vigtig leverandør af billeder til fotobureauet.

»Vi har været meget glade for at have Scanpix i vores portefølje gennem mange år, og vi er lidt vemodige ved, at Scanpix nu ikke skal være en del af Berlingske Media mere. Vi har i en lang periode været i dialog med Ritzaus Bureau om muligheden for at etablere et stærkt dansk billedbureau. Ved nu at overlade ejerskabet til Ritzau opfylder vi dette ønske og er med til at skabe et stærkt billedbureau, som fortsat kan levere et dybt og bredt produktudvalg,« siger Berlingske Medias CFO, Dennis Kilian.

Parterne har aftalt ikke at offentliggøre vilkårene for overdragelsen.

Scanpix er Danmarks førende billedbureau med over 25 millioner billeder i de digitale og fysiske arkiver. Scanpix producerer, distribuerer og sælger billeder og arbejder tæt sammen med søsterselskaber i Sverige og Norge og desuden med Reuters og AFP.

Anders Krab-Johansen T

Ritzaus Bureau er Danmarks førende nyhedsbureau med fokus på hurtig og troværdig nyhedsproduktion.  Ritzaus Bureau leverer døgnet rundt nyheder i tekst lyd og billeder til de danske medier, myndigheder, organisationer og virksomheder.

Berlingske Media: Berlingske Media driver bl.a. Berlingske, BT, Metroxpress, Weekendavisen, Radio24syv og en række digitale aktiviteter. Virksomhedens historie går tilbage til 1749, hvor forløberen for Berlingske, Kjøbenhavnske Danske Post-Tidender begyndte at levere nyheder til den danske befolkning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen