Berlingske Business

Richard Branson scorer 361 mio. dollar på Media-salg

Den britiske multimilliardær Sir Richard Branson står til at til at kunne inkassere endnu 316 mio. dollar, når den britiske kabeloperatør Virgin Media bliver overtaget af Liberty Global.

Det skriver Bloomberg News.

Richard Branson sidder på 6,6 mio. aktier i Virgin Media gennem selskaberne RBC Trust og Virgin Entertainment Investment Holding, og med den præmie på 24 pct. i forhold til kursen lige inden aftalen med Liberty Global faldt på plads, vil den samlede pris for Virgin Media løbe op i 16 mia. dollar.

For den britiske milliardær, som nægter at gå med slips, betyder aftalen en gevinst på ekstra 61 mio. dollar på to dage oven i det i forvejen store afkast i forhold til den oprindelige investering.

Bransons Virgin imperium strækker sig fra luftfartsselskaber til mobiltelefoner og finansielle tjenesteydelser. Virgin Media blev skabt i 2006, da Virgin Mobile UK blev fusioneret med NTL Telewest for at kunne tilbyde betalings-tv, bredbånd, fastnet-og mobil-telefon tjenester.

Den London-fødte excentriker begyndte sin karriere med at bygge et musik-imperium ved at sælge plader til priser, som lå markant under de store musikkæders. Det blev til starten på Virgin Records i begyndelsen af 70'erne, hvor Branson slog Virgin-navnet fast med punk bands som Sex Pistols foruden reggae musik, som først nu fik fat i et bredere publikum. Senere blev succes'en slået fast med udgivelsen af Mike Oldfields Turbular Bells i 1973, der endte som en af de mest solgte plader gennem hele årtiet.

Senere bevægede Branson sig ind i luftfartsbranchen for at underbyde de etablerede transatlantiske operatører med Virgin Atlantic Airways. Succes'en her gav det økonomiske grundlag for de senere aktiviteter inden for mobiltelefoni, internet, kabel-tv og finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen