Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Reklamer fra Danske Spil vildleder danskerne

lotto
Forbrugerombudsmandens kritik går på, at ordene »til gavn« refererer til, at en del af Danske Spils overskud går til idrætten og andre almennyttige formål. Foto:

Det er vildledende, når sloganet »Til glæde og gavn« bliver brugt i reklamer for Danske Spil, mener Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden. Danske Spils direktør afviser kritikken.

Danske Spil vildleder danskerne med sloganet »Til glæde og gavn«.

Det mener Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden, som er statens kontrolorgan på spilområdet.

Det skriver Politiken.

»Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at anvendelsen af sloganet »Til glæde og til gavn« i forbindelse med spil udbudt af Danske Licens Spil A/S er vildledende og egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet i strid med markedsføringsloven,« skrev Forbrugerombudsmanden sidste forår til det statsejede spilleselskab ifølge dokumenter, som Politiken har fået aktindsigt i.

Forbrugerombudsmandens kritik går på, at ordene »til gavn« refererer til, at en del af Danske Spils overskud går til idrætten og andre almennyttige formål. Det gælder dog kun provenuet af lottospil, og ikke penge fra Oddset, Tips, Poker og internetkasino.

Danske Spil tjener styrtende på Tour-stjerners fald

Ole Thyssen, som er professor i virksomhedsetik ved CBS, siger til avisen, at når danskerne køber Oddset, så lindrer det deres dårlige samvittighed, fordi man tror, at det gavner kultur og sport.

»Men det er da falsk markedsføring, hyklerisk, for ikke at sige direkte løgn, når man i en ren reklame for Oddset bruger ordene »Til glæde og til gavn«, siger han.

21BUSBRAZIL-SOCCER-FIFA-WOR.jpg

Danske Spil er uenig i afgørelserne omkring sloganet og er nu i dialog med myndighederne. Derfor kan de fem ord »Til glæde og gavn« stadig bruges i reklamer, og derfor her Forbrugerombudsmanden endnu ikke taget nogen retslige skridt.

Direktør for Danske Spil H.C. Madsen siger til Politiken, at han i høj grad mener, at hver eneste overskudskrone fra Danske Spil går til gavn. Han mener desuden, at ansvaret for reklamerne ligger hos reklamebureauerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen