Berlingske Business

Reklameklø til store brands

Reklameklø til   store brands - 1
En reklamefilm for Renault Clio, hvor der optræder letpåklædte damer, er ifølge den britiske reklamevagthund ASA for stærke sager for det britiske publikum. Foto:

Bryggerikæmpen Heineken og bilproducenten Renault har begge måttet indkassere en øretæve af de britiske reklamemyndigheder. To kendte reklamefilm må således ikke vises i landet længere.

Britiske forbrugere må ikke se på ølflasker på stadion – især ikke, hvis der er tale om glasflasker. Heller ikke selv om det »bare« er i en reklamefilm.

Det har bryggerigiganten Heineken måttet sande, efter at den britiske reklamevagthund, ASA (Advertising Standards Association) netop har besluttet at forbyde den ellers så berømte reklamefilm »Road to the Final«, som Heineken lancerede i foråret.

Vrede seere har ment, at filmen opfordrer til eller i hvert fald signalerer en accept af indtagelse af alkohol på selve stadion, hvilket er forbudt – og det endda af glasflasker, hvilket heller ikke er tilladt.

Heineken selv har forsvaret sig med, at der er tale om en reklamefilm, som i en lang række andre henseender viser scener, som er helt urealistiske, og at filmen som helhed er lavet i en humoristisk tone.

Bryggeriets forklaringer til trods har ASA valgt at betegne reklamen som »socially irresponsible«, da den signalerer accept af eller opfordring til »illegal adfærd«.

Filmen er kreeret af det samme team, herunder instruktør Fredrik Bond, som stod bag tidligere prisbelønnede Heineken-succeser som »The Date« og ikke mindst »The Entrance«.

Sidstnævnte var ifølge The Gunn Report den næstmest prisvindende film i 2011, hvor den scorede både guld i Cannes og en Epica d’Or.

Letpåklædte kvinder

Som om det ikke var nok, har ASA også besluttet sig for at forbyde en reklamefilm for Renault Clio, som den franske bilproducent lancerede i foråret.

Filmen med titlen »Two Unsuspecting Guys Take the Renault Clio for a Test Drive« er en slags skjult kameraepisode fra en testkørsel, hvor bilsælgeren på et tidspunkt opfordrer den potentielle kunde til at trykke på »va va voom«-knappen i bilen.

Det gør han, og pludselig transformerer den grå London-gade sig til en romantisk Pariser-ditto med harmonikamusik, caféer, baguettes, kyssende par – og, oh ve, letpåklædte dansepiger.

Og det er så her, det går galt, for ifølge klager til ASA fremstiller reklamen kvinderne som »tingsliggjorte« sexobjekter.

Renault har forsvaret sig med, at der er tale om en humoristisk parodi på fransk kultur, men den har briternes reklamevagthund ikke ædt.

I afgørelsen, der forbyder at bruge reklamen fremover, hedder det, at selve scenen med dansepigerne var meget lang, benyttede slowmotionbilleder og closeup på kvindernes bryster og derfor fremstillede dem som tingsliggjorte sexobjekter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen