Berlingske Business

Reklamebranchen vrister sig fri af finanskrisen

1
Arkivfoto: Tine Aurvig-Huggenberger, der er direktør i brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, ser 2016 som året, hvor »væksten for alvor brændte sig fast«. Foto:

2016 blev året, da reklamebranchen for alvor lagde krisetiderne bag sig, mener branchedirektør Tine Aurvig-Huggenberger.

Efter en årrække i finanskrisens skygge har opturen nu meldt sig i reklamebranchen, der foreløbig står imod et massivt pres fra internationale kæmper, skriver Finans. Omsætningen steg i gennemsnit 4 pct. for de største reklamebureauer i 2016, viser en regnskabsanalyse, som erhvervsdatabasen BIQ har udarbejdet for Finans.

Samtidig løftede bundlinjen sig med næsten 10 pct. Væksten står i skærende kontrast til de store tæsk, som branchen fik med finanskrisen og siden har haft svært ved at komme sig over.

BRITAIN-ECONOMY-RESULTS-STOCKS-WPP

Tine Aurvig-Huggenberger, der er direktør i brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, ser 2016 som året, hvor »væksten for alvor brændte sig fast«.

Flere af de digitale bureauer, som har smeltet softwarekompetencer sammen med reklameforretningen, fordoblede endda deres bundlinje, viser analysen fra BIQ. Og hvis man ser nogle år frem, er der tegn på gode tider for reklamebureauerne, mener Tine Aurvig-Huggenberger. Hun ser en tydelig tendens til, at markedsføringen er rykket op i virksomhedernes direktion.

pix-Mark Zuckerberg

»Før mødtes bureauerne måske kun med marketingdirektøren, men nu sidder de over for topchefen,« siger Tine Aurvig-Huggenberger til Finans.

Men fremtiden for reklamebureauerne er også brolagt med store udfordringer, mener professor ved Syddansk Universitet Per Freytag. Han har lavet flere store undersøgelser af reklamebranchen og ser en stor vækstudfordring, i takt med at konkurrencen fra globale giganter skærpes.

»Udenlandske selskaber som Google og Facebook tager over halvdelen af det digitale annoncemarked i Danmark. Det er et tydeligt tegn på, at mange danske reklamebureauer har svært ved at konkurrere på det internationale marked, hvor store, globale aktører sidder på de lukrative kunder,« siger Per Freytag til Finans.

Split

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen