Berlingske Business

Reklamebranchen kæmper med krisen

Reklamebranchen kæmper med krisen - 1
»Personligt tror jeg, at de bureauer, der er startet op inden for de sidste tre-fire år og som ikke har nået at etablere en fornuftig egenkapital, kan blive ramt af konkurser. De øvrige bureauer har fortsat brug for et rationaliseringsarbejde,« siger Bjørn Karsholt, der er direktør for brancheforeningen. Foto:

Den seneste branchestatistik viser en betragtelig nedgang i indtjeningen for de danske reklamebureauer. Direktøren for brancheforeningen ser intet lys for enden tunnelen lige foreløbig.

Reklamebureauernes indtjening presses hårdt af den økonomiske krise, og branchen forventer, at krisens dybde også vil præge 2009. Således viser statistik fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, at bureauernes gennemsnitlige driftsresultat fra 2007 til 2008 er faldet med 12 procent.

Det er især de sidste to kvartaler i 2008, der har trukket ned. Det er en skarp kontrast til udviklingen fra 2006 til 2007, hvor driftsresultatet steg med 12 procent.

Nået bunden
Bjørn Karsholt, der er direktør for brancheforeningen, er usikker på, hvornår det kommer til at gå fremad igen for branchen, men fornemmelsen er dog, at man er ved at have nået bunden.

»Som det ser ud nu, venter jeg ikke en fremgang i 2010. Omsætningen for første halvår af 2009 er gået 20 procent tilbage i forhold til det første halvår i 2008, og hvis der overhovedet skulle ske noget positivt i andet halvår af 2009, så ender året et sted mellem 15 og 20 procent. 2009 bliver altså ikke året, hvor vi ser ret meget lys i tunnelen,« fortæller han.

Politiske tiltag skal virke
Bureauerne har i 2008 reduceret deres lønomkostninger betragteligt, hvilket har været med til at bøde faldet, men Bjørn Karsholt tror ikke, at branchen fremover kan se sig fri for flere konkurser.

»Personligt tror jeg, at de bureauer, der er startet op inden for de sidste tre-fire år og som ikke har nået at etablere en fornuftig egenkapital, kan blive ramt af konkurser. De øvrige bureauer har fortsat brug for et rationaliseringsarbejde,« siger Bjørn Karsholt.

Direktøren fortæller afslutningsvist, at branchen håber på, at de politiske tiltag begynder at have en virkning, så økonomien kommer i gang, forbruget stiger, og annoncørerne dermed begynder at investere mere i deres mærker og deres markedsføring i 2010.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen