Berlingske Business

Regeringen dropper den omstridte reklameafgift

reklamer
Foto:

Mængden af husstandsomdelte reklamer er faldet markant, og det får nu regeringen til at droppe planerne om den omstridte reklameafgift. De tabte indtægter hentes på cigaretter og tobak.

Til sommer var det ventet, at den nye og meget omstridte reklameafgift på hustandsomdelte reklametryksager skulle træde i kraft.

Men antallet af tryksager er nu faldet i så stor en grad, at den miljømæssige målsætning, som afgiften skulle bidrage til at løse, allerede indfriet.

Det er ifølge Skatteministeriet rationalet bag, at regeringen nu vælger af slå en streg over reklameafgiften, der ellers blev vedtaget indført i forbindelse med finansloven i 2012.

Søndagsavisen

Ifølge skatteminister Benny Engelbrecht (S) er afgiften blevet overhalet af virkeligheden.

»Vi har set et uventet stort fald i reklamemængden, og det betyder, at det oprindelige formål med afgiften faktisk er indfriet. Meget tyder på, at markedet via den naturlige digitale udvikling bevæger sig i retning af et markant mindre papirforbrug. Det er glædeligt. Miljøet bliver allerede nu forskånet for en stor mængde papiraffald, og det er derfor ikke nødvendigt at indføre reklameafgiften,« siger han i en pressemeddelelse lørdag.

I pressemeddelelsen henvises der i øvrigt til, at regeringen ønsker at styrke danske virksomheders beskæftigelses- og vækstmuligheder, og at regeringens sløjfning af afgiften dermed er endnu et af de mange mindre vækstinitiativer, der er skyllet ud fra ministerierne den seneste uge.

Skatteminister Benny Engelbrecht


I dette tilfælde vil gaven formentlig i særlig grad hilses velkommen i den grafiske branche, hvor der har været voldsom modstand mod afgiften.

Afskaffelsen af reklameafgiften vil indebære et varigt finansieringsbehov på ca. 190 mio. kr. (efter tilbageløb og adfærd) svarende til det merprovenu, der var forudsat i det oprindelige lovforslag, oplyser Skatteministeriet.

07BUSReklamer.jpg

Afskaffelsen finansieres bl.a. med en indeksering af afgifterne på cigaretter og tobak, som sigter på at understøtte folkesundheden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen