Berlingske Business

Radionævn skyder S-forslag ned

Radionævn skyder S-forslag ned - 1
Foto:

Socialdemokraternes forslag om at komme Radio 100 FM til økonomisk undsætning får en hård medfart af formand for Radio- og TV-Nævnet, Christian Scherfig.

”Det er både en realpolitisk og juridisk umulighed.” Sådan betegner han forslaget om nødhjælp til den kriseramte radiostation.

Som Business.dk kunne berette i går, ønsker Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, at hjælpe Radio 100 FM, der i øjeblikket kæmper for at undgå en truende betalingsstandsning.

Da et bredt politisk flertal allerede har besluttet at droppe de dyre årlige afgifter for de kommercielle sendetilladelser, når de nuværende koncessionsperioder ophører, vil Mogens Jensen fremskynde processen, så Radio 100 FM allerede slipper for at betale den årlige afgift for 2010. Radiostationen forpligtede sig ellers ved radioauktionen i 2003 til at betale 22,5 mio. kr. om året til og med 2011.

”Radio 100 FM har lavet en kontrakt med staten. Politikerne kan ikke bare beslutte at eftergive koncessionsafgiften på bekostning af skatteyderne,” siger Christian Scherfig. Han fastslår samtidig, at der vil være store juridiske problemer forbundet med sådan en manøvre.

”De andre aktører, der bød med på auktionen i 2003 vil med rette kunne sige, at de kunne have reageret anderledes, hvis de havde vidst, at man ikke nødvendigvis skulle betale det fulde beløb,” siger Christian Scherfig.

Som Berlingske Business skrev mandag, er Radio 100 FM på desperat jagt efter nye investorer, da den hollandske ejer har smækket pengekassen i for radiostationen, der alene i 2008 tabte 61 millioner. Meldingen kommer kort efter, at et bredt politisk flertal har vedtaget en ny radiopakke med bedre vilkår for kommerciel radio. Men altså først når de nuværende sendetilladelser udløber.

”Hvis det politiske system vil hjælpe hurtigere, kan man sætte skub i processen, der skal sætte fokus på de høje afgifter til Koda og Gramex,” foreslår Christian Scherfig.

S vil hjælpe Radio 100 FM

Radio 100 FM lever på lånt tid

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen