Berlingske Business
09:35Storbank hæver Novo-kursmål

Radio-reklamer holder dampen oppe

Microphone
ARKIVFOTO

Det kan godt være, at radio opfattes som old school, men der er stadig annonce-spræl i mediet, som kan være et udmærket supplement til TV-kampagner og digitale aktiviteter.

Det er snart 30 år siden, at kommerciel radio dukkede op i Danmark, men mediet er ikke mindre relevant for annoncører af den grund.

» Kommerciel radio er ikke gået af mode på trods af alle de digitale tilbud, der myldrer frem. Det skyldes nok en kombination af faktorer: Det private radiomarked har sikret en skarp segmentering af de største radiobrands, og vi kan levere høje stabile lyttertal,« lyder det fra Jim Receveur, adm. direktør for Bauer Media, der driver de kommercielle radiostationer Nova, The Voice, Radio 100, PopFM, Radio Soft og MyRock herhjemme.

Billede

Og Jim Receveurs påstande er ikke grebet ud af den blå luft, da kommerciel »flow-radio« kan mobilisere en betydelig gennemslagskraft:

Kommerciel radio alene tiltrækker således knap tre mio. lyttere hver uge, og de seks radio­stationer fra Bauer Media, kombineret med affilierede radiostationer, har fat i 68 procent af de 19-50 årige hver uge.

Til sammenligning har alle primære kommercielle TV-kanaler en ugentlig dækning på 79 procent i samme målgruppe, viser Kantar Gallups TV-meter fra uge 1 til 46 i år.

Dertil kommer, at radioernes annonce­omsætning via bureauer steg med solide 29 pct. i årets første ti måneder ifølge brancheforeningen Kreativitet & Kommunikations Media­index.

13BUSBUSINESS-093551.jpg

Et effektivt supplement

Annoncørernes satsning på radio kan skyldes, at det i år er blevet lidt sværere at opnå dækning i visse unge målgrupper på TV.

»Radiokampagner kan over to-tre uger levere en dækning i relevante målgrupper, der ofte er et glimrende supplement til TV-kampagner eller digitale aktiviteter,« siger Jakob Olsen, head of broadcast, mediabureauet IUM.

Mediebureauet køber hyppigt eksponeringer og kampagnedækning på radio i langt de fleste målgrupper, fortæller han.

»Særligt detailhandlen oplever, at radio­reklame kan trække folk ind i butikkerne, til en konkurrencedygtig investering forhold til andre mediekategorier,« siger Jakob Olsen.

pix-Radio

Radios gennemslagskraft handler også om content/programindhold. For tre år siden gennemførte Bauer Media en omfattende redaktionel opgradering. Det har haft en stor betydning, mener Jim Receveur, Bauer Media.

»Vi er lykkedes med at udvikle den nationale lytteropbakning, fordi vi i 2013 ændrede strategi og justerede kanalporteføljen for alle seks danske radiostationer,« siger Jim Receveur og fortsætter:

»Tidligere spillede vi ofte samme musik på eksempelvis Nova og Radio 100, men nu har vi designet seks langt mere distinkte brands, så lytterne bedre, og alle lyttere i den kommercielle målgruppe, 12-50 år, kan finde en radiostation, der passer til dem.«

pix-Mark Fields

Bauer Media Radio var tidligere ejet af TV-koncernen Discovery Communications, men fik for halvandet år siden nye ejere og kom under den tyske magasin- og radiogigant Bauer Media Group.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen