Berlingske Business
17:42

Poul Madsen: »Jeg vil gøre det igen«

14BUSPix-Poul-Madsen-sur-18.jpg
»Denne her dom, vi har fået, indeholder nogle præmisser, som vi er nødt til at tænke videre over af hensyn til hele dansk presses virke fremadrettet,« sagde Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, efter nederlaget i sagen mod Søfartens Ledere. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Ekstra Bladet er blevet idømt en historisk hård dom for at krænke de to tidligere søfolk Eddy Lopez og Søren Lyngbjørns privatliv, mens de sad som gidsler i Somalia. Trods dommen vil chefredaktør Poul Madsen gøre det igen. »Folk kan regne med os,« siger han.

Københavns Byret dømte fredag Ekstra Bladet til at skulle betale de to tidligere søfolk Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn en godtgørelse på 600.000 kroner for at krænke privatlivets fred. Erstatningen er den største i dansk mediehistorie.

Søfartens Ledere, der repræsenterede de to tidligere søfolk i retten, havde sagsøgt JP/Politikens Hus og Ekstra Bladets chef­redaktør, Poul Madsen, for en mio. kroner for at krænke Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez gennem 593 artikler og 322 billeder, mens de sad som gidsler i Somalia.

Alligevel vil Poul Madsen gøre det igen, selv om han håber på, at der ikke skulle opstå en lignende situation.

»Jeg vil gøre det igen. Det er det korte svar. Det mere uddybende svar er, at der heldigvis ikke er to sager, der er ens. Jeg mener, at sagen her er forvansket hele vejen rundt. Vi har sikkert også på Ekstra Bladet begået fejl undervejs, men man skal ikke stille vores motiver om, hvad vi gerne ville, i tvivl,« sagde han på et pressemøde fredag.

EB

Under overskriften »Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia?« lancerede Ekstra Bladet en massiv kampagne, hvor et 86 kvadratmeter stort banner blandt andet blev hængt op på JP/Politikens Hus ved Rådhuspladsen med budskabet. Ekstra Bladet har fra sagens begyndelse hævdet, at mediet gjorde det for at få de danske gidsler hjem.

»Jeg kan garantere én ting, selv om det vil være en provokation for nogle. Folk derude kan regne med os på Ekstra Bladet, hvis de kommer i situationer, hvor de bliver glemt af offentligheden. Der vil vi køre deres sager. Det er derfor, at denne her sag er så frygteligt ulykkelig. Søren og Eddy var glemt,« sagde Poul Madsen.

Usikkerhed om forlængelse

Men Søfartens Ledere mente, at Ekstra Bladet bragte billeder af Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, som de to danske gidsler ikke havde indvilget i, og det gav Københavns Byret medhold i.

Samtidig mente fagforbundet, at dækningen var med til at forlænge gidseltagningen med seks måneder. Men den del har retten ikke kunnet tage stilling til:

»Efter bevisførelsen er det ikke for retten godtgjort, hverken om gidseltagningen blev forlænget eller forkortet som følge af Ekstra Bladets omtale,« står der i dommen.

Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn blev efter to år og 129 dage i fangenskab frigivet 30. april 2013 for en løsesum på knap 40 millioner kroner.

Ifølge journalist og vært på radioprogrammet »Mennesker og Medier« Kurt Strand kan dommen få vidtrækkende betydning for, hvornår medier krænker privatlivets fred.

»Det handler om et super vigtigt princip. Betyder det, at man af hensyn til privatlivets fred ikke kan bringe billeder af mennesker i nødsituationer? Det er en super interessant diskussion. På den ene side hylder jeg, at folk skal kunne sige fra. På den anden side skal vi som medier kunne dække, hvad der foregår. Det bliver interessant at se, når de kloge hoveder får udlagt denne her dom og får klarlagt, hvor langt den rækker,« siger Kurt Strand.

Poul Madsen

Poul Madsen har endnu ikke taget stilling til, om Ekstra Bladet vil anke dommen. Han mener, at dansk presse vil få sværere vilkår, hvis dommen bliver stående som retspraksis.

»Det væsentligste hensyn vil for mig være hensynet til Søren og Eddy opvejet imod hensynet til de arbejdsbetingelser, dansk presse får fremadrettet,« siger Poul Madsen.

»Denne her dom, vi har fået, indeholder nogle præmisser, som vi er nødt til at tænke videre over af hensyn til hele dansk presses virke fremadrettet,« understreger han.

Pressenævnet kritisk

I kølvandet på Ekstra Bladets dækning af sagen udtalte Pressenævnet alvorlig kritik af mediet. Poul Madsen sagde efterfølgende, at Ekstra Bladet ikke ville afskrive en gentagelse, og den udtalelse fik Søfartens Ledere til at prøve sagen af ved domstolen for at sætte en retspraksis.

I 2013 karakteriserede Jørgen Ejbøl, daværende formand for JP/Politikens Hus, der ejer Ekstra Bladet, Pressenævnets afgørelse i sagen som et uhørt angreb på den frie presse. Ved samme lejlighed udtrykte han fuld opbakning til Poul Madsens håndtering af sagen. Men fredag efter byrettens afgørelse ønsker hverken Jørgen Ejbøl, den nuværende formand, Lars Munch, eller topchef Stig Ørskov at kommentere sagen.

ekstra bladet

Krav mod TV 2

Søfartens Ledere var fredag tilfreds med byrettens afgørelse.

»Det er en vunden sag. Det er ikke det beløb, vi havde lagt sag om, men det er alligevel et fornuftigt beløb, der er fundet. Vi mener godt, man kunne have forsvaret at give en halv mio. kroner, når man ser på den ret aggressive og omfangsrige kampagne, Ekstra Bladet har kørt. Men det er uprøvet land inden for retspraksis. Nu har dommeren givet sit bud og truffet sin afgørelse, og det skal vi foreløbig tage meget positivt til efterretning,« sagde direktøren i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn.

Næste kapital i gidselsagen kan være en erstatningssag mod TV 2 for dokumentar­udsendelsen »De danske gidsler – Mareridtet i Somalia«, der har afventet sagen mod Ekstra Bladet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen