Berlingske Business

Porten åbnet til dansk spillemarked

Porten åbnet til dansk spillemarked - 1
Regeringens lovforslag opfylder stort set ønskerne fra den engelske spiludbyder Ladbrokes, mener Richardt Funch, dansk manager i Ladbrokes. Foto:

2-3 millioner kroner bliver prisen på en billet til det danske spillemarked, hvis det står til den danske regering, der forventer rift om spillelicenserne, når monopolet brister.

Det danske spillemonopol står for fald og nu sætter regeringen konkrete ord på liberaliseringen af det lukrative marked.

For 3-5 millioner det første år og herefter 2-3 millioner kroner om året, kan danske såvel som udenlandske spiludbydere købe sig en licens til at udbyde sportsspil, poker, kasinospil, bridge, hjerterfri, Yatzy og mange andre spil om penge.

Det fremgår af et lovforslag, som regeringen netop har bedt om EU-Kommissionens syn på. Dertil kommer en fast afgift på omsætningen, der ikke fremgår af lovforslaget, men formentlig kommer til at ligge på 15-20 pct.

Lovforslaget vækker glæde hos den britiske spiludbyder Ladbrokes, der siden 2003 har ligget i retssag med staten om retten til at åbne spillebutikker i Danmark.

»Det minder meget om det, som vi har forsøgt at komme igennem med de seneste syv år. Vi betragter det som en sejr, at alt nu tyder på, at vi kan få en dansk licens,« siger manager Richardt Funch, der ikke lader sig skræmme væk af prisen på licensen eller skatten på omsætningen.

»Vi betaler i øjeblikket 15 pct. i England, så det er ikke skræmmende for os, men der er nok nogle konkurrenter med udgangspunkt på Malta, hvor skatten er 0,5 pct., der ser anderledes på det,« siger Richardt Funch.

Glæde hos Danske Spil
Gennemføres det nuværende lovforslag tyder meget på, at Ladbrokes dropper sin sag mod staten.

»Det er klart, at vi stort set har fået de ting, som vi har ønsket. Det giver ikke meget mening at køre en sag videre for at vise, at vi havde ret. Vi vil hellere se fremad,« siger Richardt Funch.

Fremad ser man også hos Danske Spil, der i dag omsætter for 11 mia. kr. på danskernes spillelyst. Fremover vil man også kaste sig over poker og kasinospil, mens man kun vil have monopol tilbage på spil som Lotto og skrabespil.

»Det ser vi rigtig meget frem til. Vi har ikke skabt den vækst, vi gerne ville, de seneste tre år, fordi vi ikke har haft varer som poker og kasino på hylderne,« siger H.C. Madsen og understreger, at han endnu ikke har set lovforslaget.

Ifølge Berlingske Business’ oplysninger kan Danske Spil se frem til at blive splittet i to selvstændige selskaber. En forventning, som direktør H. C. Madsen deler.

»Det vil være naturligt at skille de ting, hvor vi er i fri konkurrence, ud i et selvstændigt selskab, hvor økonomien er adskilt fra resten af forretningen,« siger H.C. Madsen og peger på, at man har gjort det samme på markedet for spilleautomater.

Blokade på nettet
Regeringen vurderer, at der i dag er 25-30 spiludbydere på det danske marked, selvom Danske Spil formelt har monopol. Regeringen forventer, at størstedelen vil søge om dansk licens. Det kræver imidlertid, at de, der bruger penge på en licens, beskyttes.

Regeringen vil derfor tvinge internetudbydere som TDC og Telenor til at blokere hjemmesider for spiludbydere uden licens, ligesom bankerne skal forhindre pengeoverførsler til disse spiludbydere.

»Generelt vil sådan et krav pålægge os en stor administrativ byrde, som vi selvfølgelig hellere vil være foruden. Men bliver det en realitet, følger vi naturligvis loven,« siger Lone Ræbild, konsulent i Finansrådet.

I Skatteministeriet ønsker man på nuværende tidspunkt ikke at kommentere lovforslaget, som man havde bedt EU-Kommissionen holde fortroligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen